1983
3D vertoningen
Tegenwoordig zijn er weer volop 3D films in de digitale cinema's. In de jaren '50 was er ook al 3D in de bioscoop zoals The House of Wax, maar dat systeem beruste op een brilletje met gekleurde glazen, met een rood en een blauw glaasje. Daarmee had je geen kleurenbeeld. In 1983 waren er voor 35mm ook 3D films in de cinema's uitgebracht, zoals Vrijdag de 13e 3D, Jaws 5 3D en Piranha 3D. Deze films zijn met het Parallex 3D systeem vertoond. Het CinemaScope objectief moest daarvoor tijdelijk vervangen worden in het objectief revolver, die plaats werd ingenomen door een basis objectief met daaraan gekoppelde Parallex 3D systeem. Zo bleef het mogelijk vooraf wel het voorprogramma in wide-screen te kunnen vertonen. Het linker en rechter beeld was horizontaal gesplitst binnen het filmbeeldje, en werden via het 3D objectief in Scope formaat op het scherm gepolariseerd geprojecteerd. In het brilletje zaten dan ook weer gepolariseerde kunststof glaasjes. Zo kreeg elk oog het juiste beeldje te zien. Het projectiescherm in zaal 1 en 4 moest helaas wel worden vervangen voor een zilverscherm, dat het licht niet egaal terug reflecteert en bijzonder gevoelig is voor beschadigingen. Vrijdag de 13e 3D was de eerste 3D film vertoond in zaal 1, in de eerste minuten vond men het nog komisch. Maar het lachen zou het publiek snel vergaan, toen eenmaal van alles en nog wat visueel de zaal in vloog. Overigens hadden insluipers het nakijken, die vielen onmiddellijk op zonder 3D bril.
Het was een knappe prestatie van "Titra" ondertiteling om op beide beelden exact de ondertiteling in de film te branden.
Nadeel was dat de ondertiteling wel altijd voorin het beeld bevond. Dat was best wel vermoeid kijken. Later met digitale 3D projectie liet men de ondertiteling mee verplaatsen met het onderwerp.
Stereo-Vision 3D was een ander soort systeem, hier werden de beeldjes verticaal gesplitst binnen het filmbeeld. Het beeld was hier anarmorphotisch opgenomen, en werd via de gangbare anarmorphoot lens via de Stereo-Vision 3D unit gepolariseerd geprojecteerd. Via het zelfde brilletje van Parallex 3D viel dit ook te bekijken. De enige film die via dit systeem werd vertoond, was een erotische hoofdfilm in zaal 4. Het geprojecteerde beeldformaat was 1 : 1,37, of te wel 4 : 3.
Voor het eerst was er 3D in kleur.
1988
scherm vergroting in zaal 2-3 en 4
Het 3D verhaal was alweer over, en met de doekvergroting kreeg zaal 4 gelukkig weer een normaal wit diffuus scherm.
Zodat normale (2D) films weer vertoond werden zoals het behoorde... Tevens op aandringen van de twee operateurs Jan Eekels en Harry Westervoort, kreeg het projectie scherm in zaal 4 voor het eerst beweegbare zij-kaders. De kader-motoren verdeeld over zaal 3 en 4, waren afkomstig van de inmiddels gesloten bioscoop Metropole Eindhoven. In zaal 3 werden de 222 lederen klapstoelen vervangen voor 178 normale gestoffeerde stoelen, de zaalvloer moest daar voor opnieuw uit getimmerd worden. Bij zaal 2 had Jan van Dommelen ook de keuze gelaten aan de twee operateurs, tussen plaatsing van het voor-gordijn afkomstig uit voormalig Euro Cinema Den Haag of het gehele schermframe wat naar voren. Het werd het laatste, in het verleden was het namelijk niet mogelijk geweest bij de vorige dolby installatie het midden kanaal echt in het midden te plaatsen. Het stond behoorlijk meer naar links geplaatst, vanwege te weinig tussenruimte achter het doek. Ook hier werden de 506 lederen klapstoelen vervangen voor 421 normale gestoffeerde stoelen in de kleur rood. De zaalvloer moest ook hier er voor worden aangepast. Het type klapstoel kwam niet meer voor, overal was nu nog meer beenruimte.
Zaal 1 nog in originele staat vanaf de opening
In de 2e renovatie in 2002 werd aan de rechterkant van de zaal de uitbouw zelfs compleet gesloopt om wand tot wand projectie door een floating screen mogelijk te maken. In de voormalige uitbouw zaten ook de luchtbehandeling kanalen onzichtbaar verwerkt en het effect geluid van magneettoon.. De luchtbehandeling werd terug geplaatst met lelijke ronde opvallende dikke blanke pijpen, die tot aan het begin van het projectie scherm liep, i.p.v. rechthoekige donkere onopvallende kanalen. Het voorste rooster bij het projectiescherm was door vaste installateur ULC zodanig geplaatst, dat dit aan de rechterkant in het beeld verscheen. De toenmalige operateur heeft dit maar zelf op moeten lossen. Vandaar dat je nu bij de huidige zaal 3 dat rooster naar beneden ziet staan.
Stoel aantallen vanaf de opening en na diverse renovaties
Zaal | 1975* | 1988* | 2011* | 2018** |
---|---|---|---|---|
1 | 291 | 291 | 244 | 127 |
2 | 502 | 421 | 370 | 31 |
3 | 222 | 178 | 179 | 75 |
4 | 178 | 178 | 179 | 75 |
5 | 94 | 94 | 127 | 60 |
6 | - | - | - | 31 |
7 | - | - | - | 38 |
8 | - | - | - | 38 |
________ | ______ | ______ | ______ | ______ |
totaal | 1287 | 1162 | 1099 | 475 |
* traditioneel stoelenplan
** elektrisch verstelbare luxe stoel tot bijna ligstand,
zaal 2,6,7 en 8 zijn de nieuwe opgesplitste zalen in de voormalige
oude zaal 2.
1988 1e Dolby SR installatie
Tevens werden zaal 1-3 en 4 op 10 november 1988 ook van een DOLBY SR installatie voorzien, met Altec Lansing speakers+sub achter het scherm. Bij zaal 2 moest de eerste DOLBY installatie worden gecheckt of deze de dynamiek van Dolby SR wel aankon, dat was niet het geval. Ook in deze zaal werd de keuze gemaakt voor nieuwe luidsprekers van Altec Lansing en andere versterkers. De Dolby CP 50 werd vervangen op 17 nov 1988 voor een DOLBY CP 55 met SRA-5 adapter voor SR kaarten. Tevens was dit ook de introductie van het sublaag kanaal in deze zaal. De oude installatie werd binnen Jogchem's Theaters elders weer doorgeschoven. Er is nog een poging van een van de operateurs (Harry Westervoort) gedaan om met nationale filmdag weer 70mm te vertonen, het Philips OMA rack met 4 sporen magneettoon weergave was weer terug aangesloten op de DOLBY CP 55 magneetingang, en de Philips DP75 gereed gemaakt voor 70mm vertoning. In dit geval voor de vertoning van "Spartacus".
Helaas durfde Jan van Dommelen het niet aan, ondanks een perfecte testvoorstelling.
Eerste DOLBY SR film, deze ging in zaal 3 in première.
Ditmaal had Euro Cinema de primeur voor Den Bosch.
Het aantal uitgebrachte Dolby SR films was in het eerste jaar gering, of werd nog bewust in Dolby A uitgebracht.
Dit omdat in Nederland nog maar weinig zalen de beschikking hadden over Dolby SR geluidweergave
renovatie
Renovatie hield niet in dat alles beter zou worden, in zaal 1 werd de akoestiek niet aangepakt. De zaal galmde nogal, veroorzaakt door de draagbalken in het plafond waarop zaal 3 en 4 rust. Door het galmen was het dolby stereo geluid een beetje een brei van geluid, waardoor je erg moeilijk het stereo effect kon horen. Dit had men kunnen oplossen door een verlaagd plafond toe te passen.
Helaas heeft men dit bij de grote renovatie in 2018 ook niet gedaan.
Zaal 2 kreeg een schilderbeurt, de kleurstelling tussen de rode kolommen veranderde van zwart naar grijs, door de verflaag op het zwarte absorberende materiaal werd de zaal harder in geluid. Hier was het stereo geluid ook minder goed te horen.
Zaal 3 werden de vezel-tegels ook van een lichtere kleur voorzien, en de wanden zelfs wit. Daardoor werd bij lichte scenes, de verlichte wanden naar het scherm terug gereflecteerd. Dat is het contrast van het beeld niet ten goede gekomen. De geverfde vezel-tegels verloren bovendien hun geluid absorberende functie.
Zaal 4 hingen links - rechts en achter aan de wand gestoffeerde doeken voor het geluid te absorberen, deze kregen ook een verfbeurt waardoor ze hun functie verloren. Ook hier ging de akoestiek achteruit.
Eigenlijk kan je wel vaststellen, toen bij de opening in 1975 was het vrij optimaal, na elke renovatie werden er van standaard regels afgeweken.
Die waren vastgesteld om een zo optimaal mogelijke voorstelling te kunnen geven. Pas met de grote renovatie onder Vue in 2018 is dat weer verbeterd.
1989 Overval
Helaas ook een overval in de avond van 19 nov 1989, onder bedreiging van een vuurwapen werd de kassière gedwongen de kassa inhoud in een tas te duwen. Er werd ongeveer voor 10.000 gulden buitgemaakt, de jonge mannelijke dader wist te ontkomen in een gereedstaande vlucht auto buiten.
foto|Cor de Kock
foyer begane grond met rechts de neon letters Euro cinema afkomstig uit het gesloten Euro Cinema Amersfoort.
Links buffetdame Maike v.d. Couwenberg en bedrijfsleidster Karin Herwig.
Sneakpreview
Op de 2e avondvoorstelling van elke woensdag werd in één zaal een Sneak Preview vertoond, voor een lager bedrag kreeg je een film te zien die nog in première moest gaan. Bij deze voorstelling wist je dus vooraf niet wat er zou vertoond worden, al lekte dat vaak toch uit omdat de sneak een avond ervoor in Euro cinema Eindhoven werd vertoond.
Het was voor de filmverhuurder en exploitant van grote waarde hoe het publiek de film zou beoordelen, daarop kon men de uitbreng van aantal 35mm kopieën beter inschatten, en onderhandeling van het filmhuur percentage.
1992 Ook weer ochtendvoorstellingen
In de kerstvakantie, alleen op 26 en 27 december vanaf 10:30 uur