de originele zaal


Nadat Cinecafé in Arnhem succesvol was, werd voor Den Bosch dit concept ook toegepast. De opzet van deze zaal was, film kijken in de zaal of achter aan de bar met een drankje. Bij elke voorstelling was de bar geopend.

zitplaatsen: 94 zitplaatsen (Club 115), bekeding zwart leder
projectiescherm: 4 bij 1,70 m
formaten: Wide-screen 1,75 :1, CinemaScope 2,35 : 1
achter het scherm één Altec Lansing luidspreker voor het mono geluid
Philips FP 30 35mm
spanning: 220 volt
geluid: optisch mono
lens: objectief revolver
spoel: 1800 m
projectie: 25 beelden per sec.
non-rewind: twee plaat
lichtbron: 1000 watt xenonlamp Horizontaal
gelijkrichter: Schrieber [380 volt]

In dec 1977 geopend als Cine-Café

De filmcabine was ook erg open, van alle kanten kon je de gehele filmcabine van binnen bekijken, en werkend zien.

zaalverlichting bestond uit 120 watt PAR lampen

Cine-Café zaal 5 was geopend vanaf 15 dec 1977. De toegangs-prijs was 50 cent duurder als de overige zalen 1-2-3 en 4. Lang is het bargedeelte niet open geweest, er was niet echt behoefte om zo een film te volgen. De zaal had tot de grote renovatie 2002 mono geluid, via een Philips SQ 4 versterker. Deze zat standaard in een FP 30 filmprojector met reserve SQ 4 versterker, in het dolby tijdperk zijn beide in gebruik genomen.

De één deed het voorprogramma, de andere de hoofdfilm. Via de matrix schakelde de versterkers om, bij aanvang hoofdfilm (dolby puls) om het geluidsvolume te compenseren bij Dolby films. De Schrieber gelijkrichter voor de 1000 watt Xenonlamp voeding was onderin de FP 30 projector geplaatst, wat standaard was voor dat type FP 30 in die tijd. Zaal 5 had een twee plaat non-rewind versie, zoals standaard aangebouwd bij een Philips FP 30. Tijdens de renovatie in 2002 is deze FP 30 projector herplaatst in Grand Amersfoort.

Zaal 5 was bij de bezoeker wisselend in trek, de één vond het kleine zaaltje maar niks, de ander knus. Dat het geluid tot voor de grote renovatie in 2002 mono weergave was gebleven, kon echt niet meer. Alle andere zalen in Den Bosch inclusief het filmhuis Jeroen, hadden al geruime tijd analoog of digitaal dolby stereo geluid.


gratis overdekte fietsenstalling

Onder zaal vijf is ook een korte periode een gratis rijwielstalling geweest, met de komst van het bruin café "Classic Cat" is deze weer verdwenen. De zalen 2-3-4 en 5 werden ook op 8 juni 1978 uitgerust met airconditioning. Op het dak werden twee batterijen Arkla's geplaatst, zes units voor zaal 2 alleen, en zes units voor zaal 3 en 4. Dit waren gasgestookte units op ammoniak basis. Zaal 5 kreeg een compressor installatie.

Filmbar

Onder zaal 5, rechts naast zaal 1 heeft ook een bruin café bestaan "Classic Cat", de ruimte werd verhuurd aan derden die er wat van wisten te maken. Het zag er gezellig uit met verschillende levels in de vloer. en achterin was een biljarttafel te vinden. Later heeft Jogchem's de huur opgezegd, om de ruimte zelf gaan in te richten als filmbar. Dat was nog even spannend geweest, om het bruin café te verwijderen moest men behoorlijk wat asbest verwijderen.

classic cat

Tijdens die sanering is zaal 5 ongeveer een maand gesloten geweest, die lag boven het saneringsgebied. Met de eindkeuring van de asbestsanering was even een misverstand ontstaan dat er in het plafond van het grote plein ook zware asbest zou zitten. Gelukkig was dit een mis meting, anders had de bioscoop in zijn geheel dicht gemoeten voor een bepaalde tijd. De filmbar heeft niet echt gelopen, het miste de gezelligheid om naderhand wat na te drinken. De bar met biertap zag er uit als het verlengde van het buffet naast de kassa, en de ruimte oogde groot door de nu vlakke vloer. Daardoor leek het altijd of er maar weinig bezoekers aanwezig waren.

classic cat (later de filmbar)


De oorspronkelijke zaal 5 met het bar concept achter de zaal bestaat niet meer, in 2002 is deze samen met de "filmbar" die 10 jaar eerder geopend was volledig gesloopt. In de vrijgekomen ruimte is de huidige zaal 5 ontstaan, als je erg goed kijkt kan je achterin de zaal op het plafond nog de contouren zien waar de zeskantige film cabine is geweest...


veranderd beroep operateurs

Het was een geheel ander beroep geworden, geen akte overname meer tussen twee projectoren met koolspitsen als lichtbron. Vanaf nu solo projectie door middel van het non-rewind systeem, en geautomatiseerd door middel van een matrix! Geen één zaal meer, maar vier zalen tegelijk moest de operateur draaien.
Later werden het er vijf…

De vaste operateurs in de jaren '80 en '90 waren Jan Eeckels en Harry Westervoort. In de eerste jaren draaide er gewoon per zaal één weektitel en één nachttitel, maar gaande weg werden er meer titels geprogrammeerd per zaal. Dat hield voor de operateur veel til en sjouw werk in, de zalen 1 tot en met 4 hadden een 3 plaats non-rewind, dus daar konden de titels geparkeerd liggen. Maar zaal 5 had maar 2 schijven, en daar moest telkens de film van de schijf vanwege een tweede titel, en aan de zijkant verticaal geparkeerd worden.  Vooral als een compleet opgespoelde film vanaf de non-rewind b.v. van zaal 5 of zaal 1 naar 2, 3 of 4 over de wenteltrap vervoerd moest worden was dat behoorlijk sjouwwerk afhankelijk van de aantal akte grootte van de hoofdfilm. Het was ook riskant, als de binnenkern er uit zou schieten lag de film geheel door elkaar.

inleg non-rewind


Zaal-chef

Er waren ook twee vaste zaal-chefs in dienst, Ad Valentijn en Jo vd Brand. Ze controleerde de toegangsbewijzen aan de trap of bij zaal 1. Bij uitloop van de lopende film hadden zij de zorg dat de zaal weer schoon was voor de volgende voorstelling. Hielden de voorzieningen bij de toiletgroepen bij, en op woensdag en donderdag zorgde ze voor de wisseling van de reclame binnen en buitengevel. De bevoorrading van de buffetten zoals drank en snoep, kwam ook voor hun rekening.

 


CinemaScope projectie

CinemaScope projectie was wereldwijd een mooie techniek. In 1953 was dit voor het eerst toegepast met de film "The Robe". Bij opname werd door een anarmorphotische lens in de camera het beeld optisch samengedrukt met een factor van 2. Bij projectie bevind zich in de revolverkop van de projector ook een basis en anarmorphotische lens, die het beeld met een factor van 2 weer uit elkaar trekt. Zo ontstaat de verhouding van 1 : 2,35 wat doorgaans cinemascope projectie werd genoemd.

beeld zoals de camera het opneemt, en op de 35mm film geprint staat

geprojecteerd beeld met anarmorphotische lens

de grootste lens is een anarmorphotische lens, die het cinemascope formaat projecteert.
De kleinere was voor wide-screen projectie


1980  Nederlandse gala filmpremière


Tegenwoordig vinden vrijwel alle belangrijke filmpremières plaats in Tuschinski Amsterdam, maar vroeger was dat ook landelijk. In 1980 was in zaal 2 de Nederlandse gala première van "Laat de dokter maar schuiven", de acteur Joop Doderer werd in een oldtimer voorgereden en met een Brabants onthaal ontvangen om samen met acteur  Piet Bambergen, regiseur Nikolai van der Heyde en schrijver Toon Kortooms de film voorstelling bij te wonen. Het Polygoon journaal weide daar een compleet item aan.


er waren twee vaste zaalcontroleurs, Jo vd Brand (foto) en Ad Valentijn

Op de achtergrond een leeskrant met rode letters, dit was een model van Philips waarbij de letters gevormd werden door fiets gloeilampjes. Er was er altijd wel meer als eentje defect...

De bioscoop werd regelmatig bezocht door theater inspecteur Henk Berg en Henk Bliekendaal. Henk Berg had een interessante achtergrond, hij was in de jaren '50 een van de weinige Cinerama operateurs in Nederland , in de Cinerama bioscoop te Rotterdam. Ook heeft hij de geschiedenis opgetekend, in de vorm van een boek: Over stalles en parket - Rotterdam en het witte doek. Henk Bliekendaal was begonnen als bedrijfsleider in Euro Cinema Den Haag, later ook theater inspecteur en heeft tot aan zijn vervroegde uittreding  als adjunct directeur gewerkt.

 

Er was ook een vaste technische dienst, voor directe oplossingen bij storingen aan de projectie installatie. Links boven was dat Carl Stokman, die verantwoordelijk was voor Euro Cinema Den Bosch en Euro Cinema Eindhoven . Rechts de twee vaste operateurs Jan Eekels en Harry Westervoort en assistent bedrijfsleider Mario vd Steen. Op de achtergrond (foyer zaal 4) zijn de foto's te zien van de verwoesting van het Concertgebouw door een gasontploffing in 1965.

Euro Cinema 2, de 506 klapstoelen zijn vervangen naar 421 normale stoelen

boven buffet bij zaal 3 en 4, rechts Harry Westervoort


bedrijfs woning

*de nooduitgang links was tevens de ingang van de woning

Aan de linker voorkant bevond de woning van de bedrijfsleider, die had hier gratis inwoning. De woning bestond uit twee verdiepingen. Tot 1996 is hier gebruik van gemaakt. De laatste bewoner kreeg zelfs de onder verdieping er bij, zodat zijn twee kinderen elk een eigen slaapkamer hadden. Nu is het geen woning meer!

   *bron|Erfgoed 's-Hertogenbosch


Maak jouw eigen website met JouwWeb