EURO CINEMA

  • Klik of tik op afbeeldingen voor vergroting
  • Of op filmagenda's voor de volledige filmagenda.

zaal 5
euro cinema banner
euro eindbanner

maandelijks overzicht wat er in 1978 vertoond werd...


de originele zaal


Nadat Cinecafé in Arnhem succesvol was, werd voor Den Bosch dit concept ook toegepast. De opzet van deze zaal was, film kijken in de zaal of achter aan de bar met een drankje. Bij elke voorstelling was de bar geopend.

foto|Film, bioscoopbond

zitplaatsen: 94 zitplaatsen (Club 115), bekleding zwart leder
projectiescherm: 4 bij 1,70 m
formaten: Wide-screen 1,75 :1, CinemaScope 2,35 : 1
achter het scherm één Altec Lansing luidspreker voor het mono geluid

foto|Film, bioscoopbond

Philips FP30 35mm projector
netspanning: 220 volt
geluid: optisch mono
lens: objectief revolver
spoel: 1800 m
projectie: 25 beelden per sec.
non-rewind: twee plaat
lichtbron: 1000 watt xenonlamp Horizontaal
gelijkrichter: Schrieber [380 volt]
matrix: 20 | 20

In dec 1977 geopend als Cine-Café

De filmcabine was ook erg open, van alle kanten kon je de gehele filmcabine van binnen bekijken, en werkend zien.

foto|Film, bioscoopbond

Ook weer uitstekend zitcomfort met veel beenruimte.
foto|Film, bioscoopbond

In de filmcabine een gloednieuwe Philips (Kinoton) FP30,
die nog maar net twee jaar als nieuwe FP type was uitgebracht...

zaalverlichting bestond uit 120 watt PAR lampen

eurocinema neon op de gevel

filmagenda 15-12-1977

"de reddertjes in zaal 1, "the spy how loved me" interlock in zaal 2-3-4, en "the sting" in zaal 5

Al met de opening in december 1975 was het de bedoeling geweest om ook een café te herbergen met een fietsenstalling in de kelders, maar vanwege technische problemen in de bouwplannen kon dat toen niet doorgaan. Cine-Café zaal 5 was later geopend vanaf 15 dec 1977, met de vertoning van "The Sting" uit 1973. Bedoeling was oude films in vertoning terug te halen zonder pauze. De toegangsprijs was 50 cent duurder als de overige zalen 1-2-3 en 4. In de eerste weken werd er zonder pauze vertoond, maar dat werd spoedig veranderd naar net zoals de andere zalen "met pauze". Ook werd er geen dia reclame vooraf vertoond, wat wel erg prettig was. Vrijwel niemand zat te wachten bij aanvang van het programma om ong. 4 minuten naar reclame dia's te moeten kijken. Het casino had dat beter opgelost, door voor aanvang doorlopend de dia reclame te vertonen. Pas behoorlijk later werd er pas in zaal 5 ook dia reclame vertoond. Lang is het bargedeelte niet open geweest, er was niet echt behoefte om zo een film te volgen. De programmering was toen ook veranderd naar uitloopfilms, of titels waar niet veel meer van werd verwacht.  De zaal had tot de grote renovatie 2002 mono geluid, via een Philips SQ 4 versterker. Deze zat standaard in een FP30 filmprojector met reserve SQ 4 versterker, in het dolby tijdperk zijn beide in gebruik genomen.

Philips FP30, dit model was nog maar net op de markt.

De één deed het voorprogramma, de andere de hoofdfilm. Via de matrix schakelde de versterkers om, bij aanvang hoofdfilm (dolby puls) om het geluidsvolume te compenseren bij Dolby films. De Schrieber gelijkrichter voor de 1000 watt Xenonlamp voeding was onderin de FP30 projector geplaatst, wat standaard was voor dat type FP30 in die tijd. Zaal 5 had een twee plaat non-rewind versie, zoals standaard aangebouwd bij een Philips FP30. Tijdens de renovatie in 2002 is deze FP30 projector herplaatst in Grand Amersfoort.

Zaal 5 was bij de bezoeker wisselend in trek, de één vond het kleine zaaltje maar niks, de ander knus. Dat het geluid tot voor de grote renovatie in 2002 mono weergave was gebleven, kon echt niet meer. Alle andere zalen in Den Bosch inclusief het filmhuis Jeroen, hadden al geruime tijd analoog of digitaal dolby stereo geluid.


gratis overdekte fietsenstalling

Onder zaal vijf is ook een korte periode een gratis rijwielstalling geweest, met de komst van het bruin café "Classic Cat" is deze weer verdwenen. De zalen 2-3-4 en 5 werden ook op 8 juni 1978 uitgerust met airconditioning. Op het dak werden twee batterijen Arkla's geplaatst, zes units voor zaal 2 alléén, en zes units voor zaal 3 en 4. Dit waren gasgestookte units op ammoniak basis. De originele zaal 5 kreeg een compressor installatie.

filmagenda -6-12-1979


Gast in-Grill, Classic Cat café en Filmbar

Op 15 juni 1979 was er in Euro Cinema onder zaal 5 en rechts naast zaal 1, met een eigen ingang aan de van Tuldenstraat de Gast in-Gill te vinden. Vanuit de hal naast zaal 1 was er een doorsteek naar deze nieuwe horeca gelegenheid.

Na de "Gast in Grill" heeft er ook een bruin café bestaan genaamd "Classic Cat", de ruimte werd verhuurd aan derden die er wat van wisten te maken. Het zag er gezellig uit met verschillende levels in de vloer. en achterin was een biljarttafel te vinden. Later heeft Jogchem's de huur opgezegd, om de ruimte zelf gaan in te richten als filmbar. Dat was nog even spannend geweest, om het bruin café te verwijderen moest men behoorlijk wat asbest verwijderen.

classic cat

Tijdens die sanering is zaal 5 ongeveer een maand gesloten geweest, die lag boven het saneringsgebied. Met de eindkeuring van de asbestsanering was even een misverstand ontstaan dat er in het plafond van het grote plein ook zware asbest zou zitten. Gelukkig was dit een mismeting, anders had de bioscoop in zijn geheel dicht gemoeten voor een bepaalde tijd. De filmbar heeft niet echt gelopen, het miste de gezelligheid om naderhand wat na te drinken. De bar met biertap zag er uit als het verlengde van het buffet naast de kassa, en de ruimte oogde groot door de nu vlakke vloer. Daardoor leek het altijd of er maar weinig bezoekers aanwezig waren.

classic cat (later de filmbar)

Zaal 5 en filmbar gesloopt

De oorspronkelijke zaal 5 met het bar concept achter de zaal bestaat niet meer, in 2002 is deze samen met de "filmbar" die 11 jaar eerder geopend was volledig gesloopt. In de vrijgekomen ruimte is de huidige zaal 5 ontstaan, als je erg goed kijkt kan je achterin de zaal op het plafond nog de contouren zien waar de zeskantige film cabine is geweest...


veranderd beroep operateurs

Het was een geheel ander beroep geworden, geen akte overname meer tussen twee projectoren met koolspitsen als lichtbron. Vanaf nu solo projectie door middel van het non-rewind systeem, en geautomatiseerd door middel van een matrix! Bovendien was nu de lichtbron een xenonlamp, die geen beperking had in brandtijd. Geen één zaal meer, maar vier zalen tegelijk moest de operateur draaien. Later werden het er vijf…

De vaste operateurs in de jaren '80 en '90 waren Jan Eekels en Harry Westervoort. In de eerste jaren draaide er gewoon per zaal één weektitel en één nachttitel, maar gaande weg werden er meer titels geprogrammeerd per zaal. Dat hield voor de operateur veel til en sjouw werk in, de zalen 1 tot en met 4 hadden een 3 plaats non-rewind, dus daar konden de titels geparkeerd liggen. Maar zaal 5 had maar 2 schijven, en daar moest telkens de film van de schijf vanwege een tweede titel, en aan de zijkant verticaal geparkeerd worden. Vooral als een compleet opgespoelde film vanaf de non-rewind b.v. van zaal 5 of zaal 1 naar 2, 3 of 4 over de wenteltrap vervoerd moest worden was dat behoorlijk sjouwwerk afhankelijk van de aantal akte grootte van de hoofdfilm. Het was ook riskant, als de binnenkern er uit zou schieten lag de film geheel door elkaar.

inleg non-rewind


Zaal-chef

9-8-1979

Er waren ook twee vaste zaalchefs in dienst, Ad Valentijn en Jo vd Brand. Ze controleerde de toegangsbewijzen aan de trap of bij zaal 1. Bij uitloop van de lopende film hadden zij de zorg dat de zaal weer schoon was voor de volgende voorstelling. Hielden de voorzieningen bij de toiletgroepen bij, en op woensdag en donderdag zorgde ze voor de wisseling van de reclame binnen en buitengevel. De bevoorrading van de buffetten zoals drank en snoep, kwam ook voor hun rekening.

 


CinemaScope projectie

CinemaScope projectie was wereldwijd een mooie techniek. In 1953 was dit voor het eerst toegepast met de film "The Robe". Bij opname werd door een anarmorphotische lens in de camera het beeld optisch samengedrukt met een factor van 2. Bij projectie bevind zich in de revolverkop van de projector ook een basis en anarmorphotische lens, die het beeld met een factor van 2 weer uit elkaar trekt. Zo ontstaat de verhouding van 1 : 2,35 wat doorgaans cinemascope projectie werd genoemd.

beeld zoals de camera het opneemt, en op de 35mm film geprint staat

geprojecteerd beeld met anarmorphotische lens

de grootste lens is een anarmorphotische lens, die het cinemascope formaat projecteert.
De kleinere was voor wide-screen projectie


1980  Nederlandse gala filmpremière


Tegenwoordig vinden vrijwel alle belangrijke filmpremières plaats in Tuschinski Amsterdam, maar vroeger was dat ook landelijk. In 1980 was in zaal 2 de Nederlandse gala première van "Laat de dokter maar schuiven", de acteur Joop Doderer werd in een oldtimer voorgereden en met een Brabants onthaal ontvangen om samen met acteur  Piet Bambergen, regisseur Nikolai van der Heyde en schrijver Toon Kortooms de film voorstelling bij te wonen. Het Polygoon bioscoop journaal weide daar zelfs een compleet item aan.


er waren twee vaste zaalcontroleurs, Jo vd Brand

Op de achtergrond een leeskrant met rode letters, dit was een model van Philips waarbij de letters gevormd werden door fiets gloeilampjes. Er was er altijd wel meer als eentje defect...

en Ad Valentijn (rechts)

De bioscoop werd regelmatig bezocht door theater inspecteur Henk Berg en Henk Bliekendaal.
Henk Berg had een interessante achtergrond, hij was in de jaren '50 één van de weinige Cinerama operateurs in Nederland , in de Cinerama bioscoop te Rotterdam. Ook heeft hij de geschiedenis opgetekend, in de vorm van een boek: Over stalles en parket - Rotterdam en het witte doek. Henk Bliekendaal was begonnen als bedrijfsleider in Euro Cinema Den Haag, later ook theater inspecteur en heeft tot aan zijn vervroegde uittreding  als adjunct directeur gewerkt.

 

Er was ook een vaste technische dienst, voor directe oplossingen bij storingen aan de projectie installatie. Links boven was dat Carl Stokman, die verantwoordelijk was voor Euro Cinema Den Bosch en Euro Cinema Eindhoven . Rechts de twee vaste operateurs Jan Eekels en Harry Westervoort en assistent bedrijfsleider Mario vd Steen. Op de achtergrond (foyer zaal 4) zijn de foto's te zien van de verwoesting van het Concertgebouw door een gasontploffing in 1965.

Euro Cinema 2, de 506 klapstoelen zijn vervangen naar 421 normale stoelen

boven buffet bij zaal 3 en 4, rechts Harry Westervoort


bedrijf woning

   foto|Erfgoed 's-Hertogenbosch

de nooduitgang links was tevens de ingang van de woning

Aan de linker voorkant bevond de woning van de bedrijfsleider, die had hier gratis inwoning. De woning bestond uit twee verdiepingen. Tot 1996 is hier gebruik van gemaakt. De laatste bewoner kreeg zelfs de onder verdieping er bij, zodat zijn twee kinderen elk een eigen slaapkamer hadden. Nu is het geen woning meer!