Casino filmhuis  1977 - 1985

Vanaf de opening in 1976 waren er op de bovenste verdieping vier vergaderzalen, zaal 1-2-3 aan de zijde van de Duhamelstraat en Parade, en zaal 4 grenzend aan foyer 2. Het eerste filmhuis was in 1977 bovenin vergaderzaal 2 gecreëerd. Hier werden alleen films vertoond in het 16mm formaat, het meeste in normaal of soms CinemaScope beeldformaat. Deze Philips FP16 projector werd al aangestuurd door een zelfbouw matrix die reageerde op contact strippen op de film, uitgelezen via een sensor. De voorstelling verliep daarmee volautomatisch. De cabine in zaal 3 was eigenlijk al een kantoor. De zaal-ruimte was klein, en had 50 zitplaatsen. Het aanbod van titels werd groter, en er werd naar een 2e zaal gezocht. Dat werd in het Jeroen Bosch huis aan de Hinthamerstraat, in de grote aula zaal waar voorheen de Parade bioscoop tijdelijk was gehuisvest tijdens de sloop van het oude Casino en nieuwbouw. Casino filmhuis sloot pas toen er in Jeroen Bosch huis een 2e filmzaal "Jeroen" werd geopend. Ook in zaal 4 werden films op het 16mm formaat vertoond, dit is maar een korte periode geweest. Een "Elvis Presley" cyclus werd er geprogrammeerd. Zaal 3 was als cabine ingericht met een portable 16mm projector, met de gehele hoofdfilm op een Eiki spoeltoren, het beeld werd geprojecteerd via twee spiegels om hoger uit te komen boven het publiek. Helaas gaven deze spiegels onnodige onscherpte in het geprojecteerde beeld, en bij filmbreuk duurde het nogal lang voordat de operateur er was voor herstel. Gedurende die tijd zat je naar een blank beeld te kijken, en werd de 16mm film flink beschadigd door een op hol geslagen opwikkelsspoel van de spoeltoren. Zaal 3 is later het marketing kantoor geworden, en zaal 2 het directie kantoor van Tom Odems. Op het eind onder "Theater aan de Parade" was zaal 1 hernoemd naar "Kostuumkamer", en zaal 4 in "Danskamer". De zalen werden gebruikt voor inleidingen of weinige verhuringen.

 

26-8-1977
filmhuis in het Casino, zaal 2, later zou dit het directie kantoor worden van Tom Odems

zaal 2
-foto | archief Theater aan de Parade-

zelfgemaakte matrix die de FP 16, 16mm projector aanstuurde,
en het gehele programma afwerkte

25-2-1982

FP16 Philips 16mm projector
netspanning: 220 volt
geluid: optisch - magnetisch
lens: enkele objectief-houder
projectie: 24 beelden per sec.
lichtbron: 500 watt xenon horizontaal.
gelijkrichter: 220 volt
via spoelen 1500 m, hoofdfilm vullend
filmtheater jeroen

1981 Bosch zaal

Na de tijdelijke huisvesting van de Parade bioscoop in Jeroen Bosch-huis (Hinthamerstraat 74) was het logisch dat het Filmhuis daar zou komen. In de aula zaal die plaatsbood aan 200 bezoekers, werd als openingsfilm de Hongaarse film "Gelukkig Nieuwjaar (Buék)" op 9 jan 1981 vertoond in "Filmhuis Jeroen" aula zaal. Daarna werd "La Dolce Vita in het weekprogramma vertoond.  Er was een 2e hands Philips FP20 projector zonder objectief revolver met alleen optisch geluid aangeschaft. Het was ook meteen een van de weinige filmhuizen in 1981 met 35mm projectie in Nederland, 16mm was toen nog de standaard in de filmhuizen.
Naast de FP20 35mm projector stond een Bauer 16mm zuil projector. Het was een handmatige cabine, zelfs de drie kroonluchters moesten met drie aparte dimmers handmatig gedoofd worden. Er werd in het begin met een zelfbouw voorversterker en eindversterker optisch geluid gewerkt. Al snel werd de eerste Dolby installatie CP 50 processor doorgeschoven vanuit het Casino grote zaal. In de aula zaal (later Bosch zaal) was alleen links, midden en rechts hoorbaar, er is nooit een surround groep geweest. De midden speaker moest telkens op het toneel onder het filmdoek geplaatst worden, aangestuurd door Quad versterkers. Later werd vanuit de Pleinzaal de DOLBY CP 65 processor doorgeschoven, en was DOLBY SR weergave ook mogelijk. Een nieuwe set speakers was geïnstalleerd op de koof boven het projectiedoek, aangestuurd door nieuwe SA-versterkers. Later zijn deze versterkers herplaatst achter het projectiedoek van Cinema-club, toen Filmhuis Jeroen sloot.

12-2-1981

Bosch zaal

oude Grote zaal stoelen, daarvoor stonden de oude zaalstoelen van het Luxor Theater

Bauer 273
formaat: 16mm
netspanning: 220 volt
projectie: 24 beelden per sec.
geluid: optisch - magnetisch
lichtbron: xenon 900 watt verticaal
spoelen 1500 m, hoofdfilm vullend

dimmers van de grote zaal werden  handmatig gedoofd of ontstoken door draaiknoppen

cabine Bosch zaal, de cabine ruiten waren nog afkomstig uit de oude cabine van de oude Casino grote zaal.

FP 20 Philips 35mm projector
netspanning: 220 volt
geluid: optisch
lens: enkele objectief-houder
spoel: 1800 m
projectie: 24 beelden per sec.
lamphuis: Cinemeccanica
lichtbron: 1000 watt xenon horizontaal
gelijkrichter: 380 volt Irem
non-rewind: ST 200
later vervangen voor een Cinemeccanica non-rewind

In het vlinderhuis ontbrak de elektrische beeldklep. Op het Cinemechanica lamphuis zat een handbediende beeldklep. Lens-wissel was mogelijk tijdens vertoning, maar je moest er bedreven in zijn. Omdat de films door meestal vrijwilligers vertoond werd, moest er even gestopt worden om de lenzen te wisselen als de hoofdfilm in het CinemaScope formaat was.

1984 bezuiniging jaar Casino

Het Casino moest gaan bezuinigen, dat had tot gevolg gehad dat het Casino filmhuis verplaatst werd naar het Jeroen Bosch huis, naar de nieuwe "Jeroen zaal". Op maandagen ging het Casino theater dicht, en de filmavond voorstellingen werden op werkdagen  terug gebracht naar één avond voorstelling, op het weekend na. Op zaterdagmiddag werd ook geen film meer vertoond, wat slecht beleid was. Immers moest je de jeugd met kinderfilms met je bioscoop kennis laten maken. Zaal 2 waarin al die tijd het Casino filmhuis had gezeten, moest weer zijn oorspronkelijke functie als vergaderzaal terug krijgen. Maar dat werd later het directie kantoor van Tom Odems.

jeroen banner

1985 Jeroen zaal


In 1985 volgde de uitbreiding met de kleine filmzaal: Jeroen. Hier geen voor-gordijn maar beschilderde schuifpanelen van de schilder Jeroen Bosch. Ook hier een handmatig bediende cabine met een 2e hands Philips FP20 projector zonder objectief revolver en optisch geluid, met in de achterdeur de Philips FP16 projector ingebouwd afkomstig uit Casino- filmhuis voor 16mm vertoning, die met spiegels gebruik maakte van de Xenon lichtbron. Meteen Dolby stereo geluid met een Dolby CP 50, doorgeschoven vanuit het Casino. Met alleen linker en rechter luidspreker en een surround groep. In het begin werd er nog met spiegels gewerkt, zodat er hoger geprojecteerd werd en bezoekers niet in de projectiebundel konden lopen. Omdat dit veel onscherpte gaf in het beeld, zijn de spiegels verwijderd. Wanneer er twee zalen tegelijk in bedrijf waren, was het goed opletten wanneer de eindtiteling  aandiende, beide zalen konden wel eens tegelijk uitlopen. De operateur kon maar op één plaats tegelijk zijn...

tuin der lusten, gebruikt voor de schuifpanelen in Jeroen zaal

rechts entree Bosch zaal, en links de gang naar Jeroen zaal

foto|Erfgoed 's-Hertogenbosch

Kleine zaal Jeroen 76 zitplaatsen, op de achtergrond programmeur Wim Dekker.

Met de opening van deze zaal, sloot "Casino filmhuis".
Zaal 3 was weer vrij gekomen voor zijn oorspronkelijke functie, aldus dat was de bedoeling...

FP20 Philips 35mm projector
netspanning: 220 volt
geluid: optisch, dolby a
Dolby CP50
lens: enkele objectief-houder
projectie: 24 beelden per sec.
lichtbron: 1000 watt xenon horizontaal
gelijkrichter: 380 volt Irem
non-rewind: ST 200
FP16 Philips 16mm projector
Deze projector was herplaatst vanuit Casino-filmhuis, en ingebouwd in de achterdeur van de FP20 35mm projector.
netspanning: 220 volt
geluid: optisch - magnetisch
lens: enkele objectief-houder
projectie: 24 beelden per sec.
lichtbron: 1000 watt xenon horizontaal, die vanaf het FP20 lamphuis via spiegels het 16mm beeldje belichte.
gelijkrichter: 380 volt Irem
via spoelen 1500 m, hoofdfilm vullend

Dolby CP 50

kassa

foto|Erfgoed 's-Hertogenbosch

kassa

foto|Erfgoed 's-Hertogenbosch

openingsdag "Jeroen" zaal op 29 april 1985 met op de voorgrond Tom Odems,
en op de achtergrond de beschilderde schuifpanelen van de schilder Jeroen Bosch

Jeroen zaal officieel geopend op 10-4-1985 met als speciale Nederlandse openingsfilm "De Steen". De zaal die al anderhalve maand in bedrijf was bevat 76 comfortabele zetels. De aula zaal werd officieel als "Bosch" zaal hernoemd. 

 

1987 Bezuiniging filmhuis Jeroen.

Nog meer bezuiniging, B & W vond dat het filmhuis terug moest gaan naar één zaal, de kleine zaal Jeroen. De vaste film operateur was vervangen voor vrijwilligers, wat de kwaliteit van vertoning geen goed deed. Uiteindelijk bleven de twee zalen toch in bedrijf, gerund door vrijwilligers of de vaste operateurs vanuit Theater aan de Parade.

 

De lange weg naar een nieuw onderkomen.

Er ontstond een soort haat liefde verhouding met de Muzerije, nadat de binnenplaats overdekt was naast filmzaal Jeroen. De Muzerije programmeerde daar activiteiten waar het filmhuis last van had. De grote zaal draaide niet meer mee, i.v.m. de opgelegde bezuinigingen, maar er werd toen overeen gekomen om uit te mogen wijken naar de grote zaal wanneer er op de binnenplaats activiteiten plaatsvonden. Voor de Muzerije was het filmhuis ook belangrijk, anders miste ze de huur inkomsten van het filmhuis. De grote zaal heeft door de bezuiniging lang niet meegedraaid, uiteindelijk weer wel .Het was wel het begin van een lange zoektocht naar een nieuw onderkomen, waar opvallend "theater bis" van Jan van der Putte telkens op dook. Jacobskerk aan de Bethaniestraat (mei 1993), Synagoge aan de Prins Bernhardstraat (jan 1996), Ivo mavo - Sint Josephstraat (nov 1996) doken op als onderdeel van een nieuw cultureel centrum en filmhuis. In april 2000 begon de Verkade fabriek in zicht te komen. Op 25-1-2002 werd het Verkade plan definitief. Toen het filmhuis overging naar de Verkade fabriek, waar Jan vd Putte al lang de waarde van had ingezien, had Tom Odems de kip met de gouden eieren overgedaan. En had daardoor zijn eigen Casino cinema bioscoop met een rijk film verleden de ondergang ingezet. Op een bepaald moment zag hij nog in, dat art-house een goede toekomst zou hebben. Had nog het plan opnieuw de grote aula-zaal van het Jeroen Bosch huis weer in gebruik te nemen, te moderniseren met digitaal srd geluid. Maar daar stak de gemeente Den Bosch een stokje voor. Later gaf hij bij de opening van "De Verkade fabriek" zelf het filmstokje door...

 

Verkade Fabriek

Voorjaar 2004 sloot Filmhuis Jeroen zijn deuren, Den Bosch zat een half jaar zonder filmhuis. De Philips FP20 projectoren en non-rewinds werden overgedaan naar de Verkade fabriek, Ze werden daar niet herplaatst op de Cinemeccanica non-rewind  van de Bosch zaal na, maar vervangen voor gloednieuwe Cinemeccanica Vic 5 projectoren en Cinemeccanica non-rewinds. Nieuw, maar wel een klasse minder, als de originele apparatuur die gebruikt werd in Filmhuis Jeroen. De Verkade Fabriek ging later in het najaar met drie filmzalen open op 28 september. Later werd die uitgebreid naar vijf zalen, en op verzoek van de operateurs met nieuwe FP30 D Kinoton projectoren. In 2008 heeft bij de Muzerije een grote verbouwing-renovatie plaats gevonden. De grote aulazaal is weer een concertzaal geworden, de kleine zaal Jeroen is in zijn geheel gesloopt.

1989

Ontbijt bioscoop


Als eerste theater in Nederland introduceerde Casino Den Bosch op zondag 8 oktober 1989 de ontbijtbioscoop, of te wel Casino Cinema Breakfast club. Elke zondag ochtend werd een film vertoond zoals Thee met Mussolini of Chocolat, voorafgaand met een behoorlijk ontbijt op foyer 1. Dit heeft ongeveer 15 jaar succesvol gelopen.

1991   Ondergrondse concertzaal

In dat jaar waren er plannen voor een ondergrondse concertzaal onder het voorliggende Parade-plein. Tevens zou dit ook een 35 - 70mm filmzaal met twee balkons worden. De Philips DP70 Y projector zou dan vanuit de Grote zaal cabine naar beneden gaan verhuizen. In de zaal zou een gebogen scherm met perlux-doek komen, met de afmetingen van 22 m bij 10,5 m. Door grote angst en politiek verzet dat de Sint-Jan kathedraal zou gaan verzakken is dit niet doorgegaan.

 

Het gebouw heeft tussen 1992 en 1996 een grondige renovatie ondergaan, nadat revolutionaire plannen om een prachtige ondergrondse concert en theaterzaal te realiseren het niet hadden gehaald. Toen is ook in de Grote zaal de balkonrand ingekort, zodat die minder scherp werd.



Maak jouw eigen website met JouwWeb