1996
Audio Digitalisering
In dat jaar werd in zaal 2
DOLBY SRD - dts geïnstalleerd, het geluid werd nu via een digitale optekening weergegeven, met als eerste film "Twister"
Het was nu ook weer noodzakelijk om alle luidsprekers en versterkers te vervangen. De DOLBY CP 55 en SRA 5 werd vervangen voor de DOLBY CP 500.
De oude installatie werd binnen Jogchem's Theaters weer doorgeschoven. 70mm Todd AO vertoning was ook niet meer mogelijk omdat er geen aansluiting was gemaakt in de Dolby CP 500 voor het magneet toon geluid vanaf het OMA rack.
DOLBY CP 500.
Vanaf nu digitaal 5 : 1 geluid in deze zaal.
Het surround kanaal was nu ook in stereo.
Er is voornamelijk SRD weergegeven, dts geluid klonk niet mooi in deze zaal. De installateur Selectronic kreeg dit niet voor elkaar.
succesfilm uit 1997
Eind jaren '90, werd de Euro Cinema ook als achtergrond gebruikt in lokale tv programma's
NL ondertiteld
1997 2e kerstdag, grote vechtpartij
Het was niet altijd even gezellig in de film, In 1997 ging het op 2e Kerstdag erg fout in de 1e middagvoorstelling. In zaal 2 was een grote groep jongeren uit de Bommelerwaard, onder invloed van drank zo lastig geworden dat het ging escaleren. Nadat er voldoende politie was verzameld, besloot die de uitverkochte zaal te ontruimen. Op het einde van het voorprogramma van de film "Daylight" werd er een noodstop gemaakt in projectie, en het werklicht plotseling aan. Gezinnen en andere goedwillende bezoekers maakte dat die weg kwamen, waarop een honderdtal jongeren overbleef. In en buiten de zaal ging het er even goed op, wat een flinke onrust uitstraalde naar de andere zalen. Sommige raddraaiers probeerde agenten over de rand van foyer 1 te duwen naar de vijver beneden. Nadat de rust uiteindelijk hersteld was, bleek er in zaal 2 uiteindelijk geen schade te zijn. De voorstelling van 13:45 kon in zaal 2 niet meer doorgaan, na de ontruiming. De andere zalen werden met vertraging alsnog gestart.
De meeste werden al snel weer vrijgelaten op het politie bureau, en keerde weer terug voor de tweede middag voorstelling. Maar de rust was wedergekeerd, ze hadden allen de politie rechter in het vooruitzicht met geldboetes van 1000.- gulden en dertig uur werkstraf.
1999 vondeling
Op 11 maart 1999 komt Euro Cinema landelijk in het nieuws, die avond werd op de begane grond dames toiletten een baby te vondeling gelegd. Puur toevallig vond de dienstdoende zaalchef de baby erg snel. Nadat videobewaking beelden in het programma "opsporing verzocht" getoond werden, kon men de moeder later achterhalen.
Theater inspecteur Gerard Vunderink licht het voorval toe.
(NL ondertiteling)
2000 Eurocinema 25 jaar
2001 okt
Het werd steeds meer digitaal, was het reserveren al geruime tijd digitaal, vanaf oktober kon men via de bel-bios ook kaartjes kopen via een credit card.
2002
Renovatie gebouw en zaal 1 en 5
Grote renovatie in zaal 1 en 5.
Tevens SRD - E X geluid in alle zalen.
CP 500 van zaal 2, die vervangen werd voor een CP 650 E X, werd verplaatst naar zaal 3
foto|Gemeentewijzer , Brengt uw bedrijf in beeld
De gescheiden hal na de renovatie in 2002. Buitendeuren waren vervangen naar elektrische schuifdeuren. Je kon nu nog alleen naar de kassa.
foto|Gemeentewijzer , Brengt uw bedrijf in beeld
De zaal ingang van zaal 2 was verplaatst van rechts naar links. Daar was ook een lift gecreëerd
foto|Gemeentewijzer , Brengt uw bedrijf in beeld
Beneden buffet bij zaal 1 na de renovatie in 2002,
Het zag er maar vreemd uit, alsof het er niet hoorde te staan.
lelijke blanke pijpen lopen naar de popcornmachine.
In het plafond was rode neon al voor het jaar 2000 verwerkt.
Euro Cinema in neon rood
foto|erfgoed 's-Hertogenbosch
Zaal 2 na de renovatie in 2002, het achterste gedeelte stonden VIP stoelen
De zij-kaders waren in deze zaal buiten bedrijf gesteld,
bij digitale projectie later waren ze niet echt meer nodig.
foto|Gemeentewijzer , Brengt uw bedrijf in beeld
de kiosken rondom waren gesloopt, en rechts was voortaan de uitgang vanuit de zalen naar buiten in de v. Tuldenstraat.
de gezellige drie ronde vijvers waren ook verdwenen.
VIP gedeelte, achterste gedeelte zaal 2
Bij zaal 3 en 4 werd het projectie scherm vervangen voor een floating screen van wand tot wand, zij-kaders waren in geen enkele zaal meer toegepast. In zaal drie moest daar de uitbouw aan de rechterkant voor wijken, die ook onderdak bood voor de luchtbehandeling. Daar werden lelijke blanke opvallende pijpen teruggeplaatst, i.p.v. donkere onopvallende rechthoekige kanalen. In zaal 4 verdween aan de linkerkant de decoratieve gele steigerbouw. In zaal 1 werd ook een floating screen geplaatst zo breed mogelijk.
De aanvangstijden gingen ook steeds meer veranderen, was het vroeger nog zo dat er vaste tijden werden gehanteerd rondom 13:45 en 18:45 en 21:30 uur op maandag tot en met zaterdag, en op zondag een vier voorstelling patroon rondom 13:45 - 16:15 - 18:45 en 21:30 uur. Later werd dat vier voorstellingspatroon ook toegepast op woensdag en zaterdag. Kinderfilms gingen in de middag voorstelling een grotere rol spelen. Mede door de verandering door het internet, werd de papieren filmladder ook losgelaten, en via een eigen internetpagina geadverteerd, en werden de aanvangstijden aangepast op de lengte van de filmtitel. Kaartverkoop was vanaf dat moment ook rechtstreeks mogelijk via de PC of mobiele telefoon. In vakantie periodes was er elke dag een vier of vijf voorstelling patroon op gevarieerde aanvangstijden. Uiteindelijk werd dat ook uitgebreid met ochtendvoorstellingen op zaterdag en zondag, en in de vakantie periodes.
projectoren wissel
FP20 | Philips 35mm projector [0803] |
---|---|
netspanning: | 230v - 24v |
geluid: | optisch SRD |
lens: | objectief revolver |
projectie: | 24 beelden per sec. |
non-rewind: | Kinoton ST 270 |
spoel: | 1800 m |
lichtbron: | Xenon 4000 watt horizontaal |
matrix: | 20 | 40 |
Alle Ernemann projectoren, die als 2e projector dienden waren afgevoerd. In zaal 2 was daarvoor een Philips FP20 terug gekomen en werd de hoofdprojector Philips DP75 toen buiten gebruik gesteld. Nu was het niet meer mogelijk om met één kopie interlock te vertonen tussen zaal 2 en 3. Interlock was nu alleen nog toepasbaar tussen zaal 3 en 4.
bron:AdorableKoji
2006
naamsverandering
Naamsverandering in 2006 naar "JT Den Bosch". Jan van Dommelen had zijn aandelen verkocht aan Joop Punt om vervolgens alleen de filmboeking nog te doen voor Jochem's Theaters op contractbasis. Daarvoor was hij ook nog voorzitter geweest voor het NFC (Nederlandse Federatie voor Cinematografie) van 1998 tot 2002, naast zijn dagelijkse bezigheden voor Jogchem's Theaters. In 2009 verlaat Jan van Dommelen Jogchem's Theaters om een eigen boekingskantoor E T te beginnen. Helaas overleed hij op 6 oktober 2010, na een langdurig ziekte verleden. Zijn broer Wil van Dommelen die samen met Jan de directie vormde, was in het jaar 2000 al met vervroegd pensioen gegaan. Hij had zijn aandelen verkocht aan Joop Punt, die Jogchem's in 2006 verder ging exploiteren. Later verkocht Joop Punt het exploitatie gedeelte aan "Nedvest", een investeringsmaatschappij.
Overigens had Wil van Dommelen ook een sportief ijshockey verleden in Nederland en Den Bosch, Wil van Dommelen werd tijdens het WK voor C-landen in 1970 in Roemenië als eerste Nederlander uitgeroepen tot de beste verdediger van het toernooi. Tussen 1961 en 1971 speelde Van Dommelen 53 interlands. In de vaderlandse competitie kwam hij van begin jaren zestig tot halverwege de jaren zeventig uit voor Hijs Hoky Den Haag, Den Bosch en Utrecht. De Wil van Dommelen-Trofee wordt sinds seizoen 1999 – 2000 jaarlijks toegekend aan de beste verdediger in de hoogste Nederlandse ijshockeycompetitie.
2011
einde van 35 mm film
Geheel Nederland ging geleidelijk over van 35mm analoog naar digitale projectie, de vervangers werden Barco projectoren.
Van zaal 3-4 en 5 werden de Philips FP20 35mm projectoren meteen afgevoerd samen met de non-rewind installaties. De Philips FP20 projectoren van zaal 1 en 2 bleven staan. Evenals de Philips DP75 projector op de originele cabine 2 met zijn non-rewind. Later is de Philips FP20 van zaal 1 ook weggehaald.
The end of 35mm...
De Philips DP75 in betere tijden...
Tegenwoordig is het overal digitale projectie, het geprojecteerde beeld kan overal van dezelfde kwaliteit zijn. Sommige zelfs nog wat beter, als er laserprojectie wordt toegepast. Het geluid is onder digitaal ook uitstekend en niet gecomprimeerd. Vroeger met 35mm projectie was de kwaliteit van het geprojecteerde beeld afhankelijk van het merk projector en toegepaste projectie objectieven. Om een voorbeeld te noemen, de Philips - Kinoton projectoren waren uitstekend, behoorde tot de topklasse, terwijl een Cinemechanica projector zichtbaar een klasse lager was. Daarbij was het ook een groot verschil welke operateur de voorstelling moest draaien. Je had er die hun vak verstonden, en begrepen dat ze met het eindproduct omgingen van de regisseur en acteurs. Zo had je ook zogenaamde knoppen drukkers. Die keken nergens naar om, en dan kon je het treffen dat het geprojecteerde beeld niet helemaal in focus stond, en het geluid niet optimaal was. Digitaal kon een stapje terug zijn in beeldkwaliteit, De standaard digitale resolutie is nog steeds 2K en wisselend 4K. Hieronder een vergelijking met analoge film:
goede 35mm print | goede 70mm print |
---|---|
6 K | 18 K |
2015
Overname
In augustus 2015 neemt het Engelse bioscoopbedrijf Vue International, JT cinema's over van de investeringsmaatschappij Nedvest.
2016
Vue Den Bosch
Naamsverandering van JT Den Bosch naar Vue Den Bosch
De bioscoop had al vele veranderingen ondergaan waarop het er niet op vooruit was gegaan. Zo mooi als het bij de opening in 1975 was, de glans was er duidelijk af.
foto|Gemeentewijzer , Brengt uw bedrijf in beeld
De hal was beneden gesplitst, er waren boven de ingang lelijke ronde luchtkanalen aangebracht.
Dat gold ook voor de zalen, die na elke renovatie minder mooi werden. De transformatie in 2018 bracht daar weer verandering in.
bron:Kevin Jansen
2018
transformatie
In begin 2018 ondergaat Vue Den Bosch een forse verbouwing van bijna drie maanden, de grote zaal 2 wordt opgesplitst in vier kleine zalen waardoor het totaal uitkomt op acht zalen. Het gehele gebouw en de andere zalen krijgen een metamorfose. Alle zalen kregen nu het zelfde design, terwijl vroeger elke zaal hun eigen herkenbare design had. Als eerste bioscoop in Nederland wordt van het traditionele stoelenplan afgestapt, en voor iedere bezoeker is nu een elektrisch verstelbare luxe stoel tot bijna ligstand. Daardoor neemt de stoelcapaciteit van 1083 af over vijf zalen naar 475 stoelen over acht zalen. Zaal 1 is nu de grootste zaal van het complex, jammer was wel dat in deze zaal geen egaal plafond was gemaakt. Dit had het geluid ten goede gekomen. En jammer van zaal 3, dat daar de lelijke ronde luchtkanalen rechtsboven niet vervangen waren naar rechthoekige luchtkanalen. Den Bosch heeft tijdens de verbouwing ongeveer twee maanden zonder commerciële bioscoop gezeten, maar bij heropening slaat deze gedurfde formule goed aan bij de Bossche bezoeker. De komst van Kinepolis eind 2018 wordt goed doorstaan, Vue Den Bosch heeft bij velen de voorkeur om er een film te zien...
Zaal | stoelen |
---|---|
1 | 127 |
2* | 31 |
3 | 75 |
4 | 75 |
5 | 60 |
6* | 31 |
7* | 38 |
8* | 38 |
* nieuwe zalen
Reactie plaatsen
Reacties
Wat een fantastische website met veel nostalgie, met veel weemoed denk ik regelmatig terug aan de tijd van toen. Complimenten aan de samenstellers van deze website die met veel liefde in elkaar is gezet. Jammer dat de tijd niet stil is blijven staan, maar wat fijn om er een klein beetje deel van uit hebben kunnen maken.