1976 Cinema Club


Dit was de vaste bioscoopzaal, die op 9 september met Taxidriver van start ging. Elke stoel was verbonden met een elektrisch stoelenplan-bord bij de ingang boven, wanneer je ging zitten ging het stoelnummer branden. Je kon de bezetting van de zaal dan in een oogopslag zien.

zitplaatsen: 185
projectiescherm: CinemaScope 4,75 bij 1,96 m
formaten: Wide-screen 1,75 : 1, CinemaScope 2,35 : 1
met zij-kaders

De zaal had in het begin nog beweegbare zij-kaders voor wide-screen en CinemaScoop die traag bewogen. In het plafond voor het scherm waren 3 rails gemonteerd, een voor de zijkaders. Op de 2e rail vanaf het scherm, hing een zwart gordijn wat met de hand geheel gesloten kon worden, zodat het scherm niet meer zichtbaar was. Op de 3e rail vanaf het scherm hing een goudkleurig voor-gordijn, wat ook alleen met de hand kon worden bewogen. Beide voordoeken waren al snel verdwenen. Later heeft er een doekvergroting plaats gevonden door middel van een floating screen zonder zij-kaders. Vanaf de opening werd ook een tourniquet gebruikt als toegang, je moest dan door een driepoot lopen. Bovenaan is nog een kaartje te zien. Het zou een kaartcontroleur besparen. Het onvriendelijke systeem is niet lang in gebruik geweest.

 

links boven het elektrisch stoelenplan

-foto | archief Theater aan de Parade-

gestoffeerde zitplaatsen in de kleur donker bruin,
gekoppeld aan een elektrisch plattegrond op de foyer boven.

FP16
spanning: 220 volt
geluid 1 kanaal optisch - magnetisch
beeld normaal - CinemaScope
lichtbron 1000 watt xenon Horizontaal
gelijkrichter: Schrieber [380 volt]

Dit was een 16mm transportabele Philips zuil projector FP16, daar werden soms matinee films mee vertoond. B.v. Tom & Jerry festival.

FP20 Philips 35mm projector [3386]
netspanning: 220 volt
geluid: optisch mono 1 kanaal
magnetisch 4 kanaal- geluid
lens: objectief revolver
spoel: 1800 m
projectie: 24 beelden per sec.
lichtbron: 1600 watt xenon horizontaal
gelijkrichter: Irem [380 volt]
non-rewind: ST 200
matrix: 20 | 20

De geluidinstallatie was afkomstig van de het oude Casino, de voormalige grote zaal. De oude luidsprekers van de grote zaal  links, midden, rechts, waren herplaatst achter het projectiescherm, in de zaal een nieuwe effect groep. De voor en eind-versterkers was een zelfbouw modulair systeem. Lang hebben deze niet meer dienst gedaan. Met de komst van DOLBY CP 50 is alles vervangen. Er is in deze zaal maar één 4 kanaal magneettoon film vertoond.

Nieuw doek formaat 5,73 bij 2,45 m
-foto | archief Theater aan de Parade-

Ruime foyer.
Ruimte kassa hal cinema club.
-foto | archief Theater aan de Parade-

doekvergroting

Al snel werd in deze zaal ook doekvergroting toegepast, Tom Odems was wel gecharmeerd van een "floating screen" wat in Euro Cinema 4 ook vanaf het begin kader-loos al was toegepast. Helaas vervielen de zijkaders, wat wazige randen liet zien bij wide-screen projectie. Het eerste doek was een lakenachtig doek, maar moest na een paar jaar worden vervangen omdat de randen van het frame was gaan roesten. Dit was zichtbaar geworden rondom de doekranden, veroorzaakt door grondwater problemen lekkend door de kelder vloer. Daarna is er een diffuus geperforeerd kunststof scherm ingehangen, wat tot het eind dienst heeft gedaan.

Mieke Janssens-Martens en Tom Odems

De bioscoopzalen draaide toen onder de licentie van ZNTM (mevr. Mieke Janssens-Martens), later ging deze licentie over naar het Theater.
-foto | archief Theater aan de Parade-

1e succesfilm in Casino Cinema (1977)

Eind jaren '80, zijn de zetels vervangen voor een ander type stoel dat bij Jogchem's Theater Euro Cinema Den Bosch ook gangbaar was.
Ditmaal werd er gekozen voor de kleur lichtblauw.
De achterste rij, waren klapstoelen, de rest van de zaal vaste zetels.
-foto | archief Theater aan de Parade-

Omstreeks 2003 was de bekleding vervangen naar de kleur rood.

De stoelnummers waren nu duidelijk zichtbaar in de rugleuning

Philips FP20 met daarachter de transportabele Philips FP16
-foto | archief Theater aan de Parade-

Zoals eerder vermeld had iedere zaal zijn eigen buiten ingang, wat ook voor de cinema club gold. Links was de buiten in en uitgang, daardoor was de zaal volledig van de rest van het gebouw afgesloten. In de eerste ruimte bevond ook de achterzijde van de kassa, die speciaal voor de Cinema Club bestemd was. De voorkant van de kassa was bedoeld voor de Pleinzaal en Grote zaal. Op een bepaald moment is de beslissing genomen om de foyer-ruimte cinema club op te offeren vanwege aanstaande bezoek van hare majesteit Koningin Beatrix. De foyer werd verbouwd naar een VIP room, inclusief koninklijk toilet waar ze nooit gebruik van heeft gemaakt. De kassa werd verkleind, om rechts een doorgang te maken voor de Cinema Club vanuit de hoofdingang. Cinema Club kassa verviel toen, en de buiten toegangsdeuren, werden de nooduitgangen van Cinema club en VIP room. Deze verandering had wel een nadelig effect op de Cinema Club zaal, voorheen was de zaal geluiddicht gescheiden van de rest van het gebouw. Nu drong met carnaval of andere evenementen het geluid overlast de zaal binnen, ondanks bij gesloten zaaldeuren. Het was soms niet meer mogelijk nog film te vertonen. Het geen met de vertoning van de succes hit "Avatar 3D" erg jammer was tijdens de carnaval.. De VIP room is weer later verbouwd naar een tijdelijk verkooppunt van Kring Vrienden van ’s‑Hertogenbosch. Uiteindelijk is de ruimte geëindigd als kantoor van Back-office.

2016 - rechts naast de front office was de doorloop naar de Cinema Club zaal
-foto | archief Theater aan de Parade-

2012 - de enige overgebleven hal Cinema Club
-foto | archief Theater aan de Parade-

2012 - de trap naar de beneden zaal,
met links en rechts de vitrines
-foto | archief Theater aan de Parade-

Ook zijn er in deze zaal altijd kaderbalken aanwezig geweest, maar zelden gebruikt.
Dit omdat ze geen werkende kader-motor hadden, en elke balk handmatig in positie gesteld moesten worden. Ze zijn later alleen nog gebruikt bij de live cinema.



Maak jouw eigen website met JouwWeb