de originele zaal
zitplaatsen: | 222 zitplaatsen (Module). klapstoel, bekleding bruin leder |
projectiescherm: | 7,17 bij 3,05 m |
formaten: | Wide-screen 1,85 : 1, CinemaScope 2,35 : 1 |
achter het scherm één Altec Lansing luidspreker |
foto|Film, bioscoopbond
cabine zaal 3, rechts is cabine zaal 4 te zien
Philips FP20 | 35mm projector [3367] |
---|---|
netspanning: | 220 volt |
geluid: | optisch mono |
magneettoon 2 kanaal (midden, effect) | |
lens: | objectief revolver |
spoel: | 1800 m |
projectie: | 24 beelden per sec. |
non-rewind: | Kinoton ST 200 |
lichtbron: | 1600 watt xenonlamp Horizontaal |
gelijkrichter: | Irem [380 volt] |
interlock zalen tussen 2-3 en 4 | |
matrix: | 20 | 20 |
De zaalverlichting bestond uit twee groepen, de globe ringspiegellampen links en rechts, en de koof-verlichting waardoor de poster-wand werd aangelicht. De globe ringspiegel lampen van 60 watt per lamp waren zoveel in aantal dat daar twee dimmers voor nodig waren, de koof-verlichting met gloeilampen van 150 watt, kon het met één dimmer af. In die tijd was minimum verlichting verplicht tijdens de film vanwege een brandweer verordening. Dat zag je in deze zaal goed. Zo ook in het Luxor en voorheen de grote zaal van het oude Casino
1978
INTERLOCK
De mogelijkheid van drie zalen interlock was in dat tijdvak bijzonder, meestal vond dit plaats tussen enkel twee zalen. Den Bosch zou de eerste worden waar het mogelijk werd om drie zalen te interlocken met één 35mm kopie. Jan en Wil van Dommelen hadden vooraf veel tegenstand vanuit de Nederlandse Bioscoopbond, die probeerde het tegen te houden met een regeltje dat er hooguit maar twee zalen mochten interlocken. Door de vastberadenheid van Jan van Dommelen lukte het hem toch om drie zalen te kunnen interlocken.
Tussen zaal 2-3 en 4 was het dus mogelijk met één 35mm kopie interlock te vertonen. Het tijd verschil was vijftig sec. tussen zaal 2 en 3, dertig sec. tussen zaal 3 en 4. Tevoren was in de betreffende projector een 380 volt motor via een getande riem aan het maltezerkruis gekoppeld. Afhankelijk van het verwachte bezoek was dus de combinatie mogelijk van zaal 2-3 en 4 of zaal 2 en 3 of zaal 3 en 4.
Vanuit cabine 3 werd altijd handmatig de opstart geregeld, die de 380 volt motoren aanstuurde. De betreffende originele 220 volt motor liep dan niet werkend mee.
In de gehele week liep de film niet altijd interlock, in de middag voorstelling was één zaal meestal voldoende. meer naar het weekend was het altijd wel nodig.
filmagenda 17-12-1981
Uiteraard ging het wel eens mis, bij de vertoning van "Ik ben Joep Meloen" (1e avond 20-12-1981) weigerde het systeem. Na een half uur bleek dat er een stuurspanning van 24 volt was weggevallen. Dat heeft men toen tijdelijk uit leeslampje (transformator relais werklicht) boven de cabinetelefoon gehaald. De uitverkochte voorstelling was gered.
Hier onder is het interlock systeem te zien tussen zaal 3 en 4.
35mm kopie van cabine zaal 3 naar zaal 4, in de zaal waren de vele globelampen al vervangen naar simpele melkwitte lamp armaturen. Deze trof je vroeger ook aan op het plafond van een toilet of een overloop. Onder Joop Punt werd deze versobering na 2002 doorgevoerd, om op de elektriciteit rekening te besparen.
1e 35mm kopie interlock zaal 2 - 3 - 4
De eerste film die in drie zalen tegelijk werd vertoond was "A bridge too far", die was destijds zo duur om te maken, dat de toegangsprijs op 15,- gulden was gesteld, i.p.v. 7,50 gulden.
906 bezoekers was nu de capaciteit over zaal 2-3 en 4.
Op deze wijze kon men bij een goedlopende film de zaalcapaciteit per voorstelling flink opvoeren
één nachtelijk filmmarathon was zo succesvol dat die van 00:00 tot 12:00 uur over drie zalen interlock heeft gedraaid...