de originele zaal

zitplaatsen: 222 zitplaatsen (Module). klapstoel, bekleding bruin leder
projectiescherm: 7,17 bij 3,05 m
formaten: Wides-screen 1,85 : 1, CinemaScope 2,35 : 1
achter het scherm één Altec Lansing luidspreker

Het bijzondere van deze zaal was bij binnenkomst rechts de film poster-wand, van recente en oudere succesfilms, helaas is die verloren gegaan bij de eerste renovatie van deze zaal. Een egale grijze wand was er voor terug gekomen.

Onder de koofverlichting is de poster-wand zichtbaar 

Philips FP 20 35mm [3367]
netspanning: 220 volt
geluid: optisch mono
magneettoon 2 kanaal (midden, effect)
lens: objectief revolver
spoel: 1800 m
projectie: 24 beelden per sec.
non-rewind: Kinoton ST 200
lichtbron: 1600 watt xenonlamp Horizontaal
gelijkrichter: Irem [380 volt]
interlock zalen tussen 2-3 en 4

De zaalverlichting bestond uit twee groepen, de globe ringspiegellampen links en rechts, en de koof-verlichting waardoor de poster-wand werd aangelicht. De globe ringspiegel lampen van 60 watt per lamp waren zoveel in aantal dat daar twee dimmers voor nodig waren,  de koof-verlichting met gloeilampen van 150 watt, kon het met één dimmer af. In die tijd was minimum verlichting verplicht tijdens de film vanwege een brandweer verordening. Dat zag je in deze zaal goed. Zo ook in het Luxor en voorheen de grote zaal van het oude Casino

1e type speed unit

Standaard werd het mono geluid via het optische geluidspoor weergegeven.
In zaal 3 werd het magneet geluid alleen als midden en effectkanaal weergegeven
(Links en Rechts samengevoegd naar het midden kanaal.)
via een Philips OMA rack, die hetzelfde was uitgevoerd als zaal 1 en 4.

35mm magneet toon-kop 4 kanalen

Philips OMA rack

INTERLOCK


De mogelijkheid van drie zalen interlock was in dat tijdvak bijzonder, meestal vond dit plaats tussen enkel twee zalen. Den Bosch zou de eerste worden waar het mogelijk werd om drie zalen te interlocken met één 35mm kopie. Jan en Wil van Dommelen hadden vooraf veel tegenstand vanuit de Nederlandse Bioscoopbond, die probeerde het tegen te houden met een regeltje dat er hooguit maar twee zalen mochten interlocken. Door de vastberadenheid van Jan van Dommelen lukte het hem toch om drie zalen te kunnen interlocken.

Tussen zaal 2-3 en 4 was het dus mogelijk met één 35mm kopie interlock te vertonen. Het tijd verschil was vijftig sec. tussen zaal 2 en 3, dertig sec. tussen zaal 3 en 4. Tevoren was in de betreffende projector een 380 volt motor via een getande riem aan het maltezerkruis gekoppeld. Afhankelijk van het verwachte bezoek was dus de combinatie mogelijk van zaal 2-3 en 4 of zaal 2 en 3 of zaal 3 en 4.

Vanuit cabine 3 werd altijd handmatig de opstart geregeld, die de 380 volt motoren aanstuurde. De betreffende originele 220 volt motor liep dan niet werkend mee.

Hier onder is het interlock systeem te zien tussen zaal 3 en 4.

35mm kopie van cabine zaal 3 naar zaal 4

van cabine zaal 3 naar zaal 4

vanuit zaal 3 naar cabine zaal 4

Op deze wijze kon men bij een goedlopende film de zaalcapaciteit per voorstelling flink opvoeren

capaciteit 728 zitplaatsen

capaciteit 906 zitplaatsen

capaciteit 400 zitplaatsen


één nachtelijk filmmarathon was zo succesvol dat die van 00:00 tot 12:00 uur over drie zalen interlock heeft gedraaid...