De Pleinzaal was geopend met geschakelde stoelen op een vlakke vloer. Deze stoelen zaten in vergelijking met de luxe stoelen van Euro Cinema niet fijn, eigenlijk nog slechter als de houten ribfluwelen stoelen van het Luxor Theater. De geschakelde Pleinzaal stoelen waren meer geschikt voor congressen. Met het plannen van de nieuwbouw '76 was daar niet goed over nagedacht, gezien de concurrentie met Euro Cinema. Later is daar een verrijdbare tribune voor in de plaats gekomen. Het 1e type tribune was niet erg geliefd bij de bezoeker. Het zat wel beter, maar de eerste tribune was vrij gammel. Wanneer iemand zich verplaatste of bewoog was dat goed te voelen. Mede door de stoelkeuzes kreeg de zaal al vrij snel een slechte naam als filmzaal bij het Bossche publiek. Na korte tijd werden de filmtitels op de filmladder van Casino Cinema niet meer vermeld in welke zaal ze vertoond zou worden, in de hoop dat het publiek het zou vergeten. In de jaren '90 werd de tribune vervangen. Zijn vervanger deed het een stuk beter. Vanaf het begin heeft deze zaal wel een groot prettig formaat filmscherm gehad, met een prima CinemaScope beeld. Het widesceen beeld was minder van kwaliteit door een verkeerde bezuiniging door een verouderde lens van het vorige gebouw te gebruiken. In de jaren '90 is deze uiteindelijk wel vervangen. De zaal was Multi functioneel, naast filmvoorstellingen waren er kleine voorstellingen- congressen en evenementen.
-foto | archief Theater aan de Parade-
zitplaatsen: | 300 geschakelde stoelen |
projectiescherm: | 8,87 bij 3,85 m |
formaten | Wide-screen 1,66 : 1, CinemaScope 2,35 : 1 |
ook voorzien van beweegbare zijkaders, die drie standen had: dicht, wide-screen en CinemaScope. Het was ook op elke positie te stoppen |
geschakelde zitplaatsen gaven een slecht zitcomfort,
het waren meer congres stoelen.
-foto | archief Theater aan de Parade-
Met carnaval werd deze zaal compleet omgebouwd om dienst te doen als huis van Amadeiro
-foto | archief Theater aan de Parade-
FP20 | Philips 35mm projector [3075] |
---|---|
netspanning: | 220 volt |
geluid: | 1 kanaal optisch mono, geen weergave apparatuur |
alleen magneet toonkop | |
lens: | objectief revolver |
spoel: | 1800 m |
projectie: | 24 beelden per sec., later variabel met frequentie regelaar |
lichtbron: | 1600 watt xenon horizontaal |
gelijkrichter: | Irem [380 volt] |
De gelijkrichter stond buiten de cabine in een grote ruimte grenzend aan de kruipruimte. | |
non-rewind: | ST 200 |
matrix: | 20 | 20 |
Ook in deze zaal is nooit mogelijk geweest om een 4 sporen magneet film te vertonen, er was geen weergave apparatuur. De FP20 had alleen een magneet toonkop, die nooit is gebruikt.
Deze Philips FP20 was de allereerste volautomatische filmprojector met non-rewind systeem in Den Bosch. Tevens was deze projector voorzien van een objectief revolver, deze wisselde automatisch de lenzen van de formaten wide-screen en CinemaScope. De lichtbron was 1600w Xenonlamp. In het oude Casino werd nog met koolspitsen gedraaid, die maar een branduur hadden van ong. 30 min. De Xenonlamp had een onbeperkte brandduur. Deze installatie is vanuit de tijdelijke Parade bioscoop Jeroen Bosch huis verplaatst naar de Pleinzaal. Onzeker is dat in het Luxor Theater de Philips FP7 projectoren ook van Xenonlampen waren voorzien, anders had de Parade bioscoop de xenon primeur.
-foto | archief Theater aan de Parade-
Later is de non-rewind installatie verplaatst achterin de cabine, om meer ruimte in de film - regie cabine te creëren. Deze is toen zonder de voet rechtstreeks aan de betonnen muur bevestigd. De filmweg was nu wel erg lang tussen non-rewind en filmprojector, maar dat was geen enkel probleem. Het was ook nog een van de eerste serie ST 200 non-rewinds, de bediening van de schijven ABC verliep door drukknoppen en een voetschakelaar om de opspoel schijf te activeren bij het inleggen van de film. Bij de latere geleverde ST 200 versies waren de drukknoppen vervangen in draaikeuze knoppen en de voetschakelaar verviel.
Parallex 3D systeem
In 1983 werd er een zaal gereed gemaakt voor 3D vertoning via het Parallex systeem, in dit geval de Pleinzaal. Echter is het nooit tot een 3D vertoning gekomen, het inhoudsgehalte van de toenmalige 3D films was zodanig, dat het alleen om de visuele effecten draaide. Aangezien Casino Cinema een naam hoog had te houden met "de betere film", was er simpelweg geen titel die aan deze criteria voldeed. Alleen in Euro Cinema werden wat titels vertoond zoals; Vrijdag de 13e, Jaws 3D en ander dergelijk soort films.