1978  De eerste Dolby installatie in Den Bosch

Vier kanaal magneetkopieën werden niet meer uitgebracht, het was te kostbaar.
Dit werd vervangen door het nieuwe systeem van Dolby, die uit het optische geluidspoor links en rechts vier kanalen haalde; Dolby Prologic. Bij dit systeem waren er geen extra kopie kosten. Er werd een handbediende Dolby CP 50 4,1 Dolby Pro-logic, geïnstalleerd in de Grote zaal en meteen met een muziek film...GREASE.

Voor de bezoeker was het een openbaring, immers waren de voorprogramma's in die tijd altijd in mono geluid en gemiddeld 20 minuten, en als dan de hoofdfilm begon... De eerste jaren werden er nog niet veel Dolby films uitgebracht, door de filmmaatschappijen.

De toenmalige directeur Tom Odems was een groot voorstander van innovatie. Daardoor werd het Casino in hoog tempo van Dolby Stereo zalen voorzien. In 1980 was de Pleinzaal aan de beurt met de installatie van een handbediende Dolby CP 50 4,1 Dolby Prologic. Voorheen was de mono luidspreker achter het doek geplaatst, nu stonden de luidspreker sets los onder het scherm, omdat het podium voor andere evenementen leeg moest zijn. Inmiddels had de firma DOLBY in 1981 een apart sub laag kanaal gecreëerd, dit werd meteen aangeschaft voor de Grote zaal en Pleinzaal. Later is er een speakerset aangeschaft van Renkes-Heinz die gecombineerd werd gebruikt voor film en theater. De topkasten hingen onder het scherm, wat een perfect stereo geluid gaf. de "lage tonen" speakers werden naast de topkasten telkens geplaatst. Dit systeem is tot 2016 in gebruik geweest tot dat de zaal tijdelijk dicht moest vanwege asbestvonsten. Sinds de overgang naar Dolby was in deze zaal het projectie scherm niet meer geperforeerd (noodzakelijk als de speaker achter het scherm was geplaatst), wat de lichtopbrengst ten goede is gekomen. Overigens had Tom Odems thuis ook een bijzondere 35mm projector voor screenings, een Philips FP2. Dit type projector zag je niet veel in Nederland.

Philips FP2
Superhogedruk kwiklamp
600 meter spoel

Sub laag kanaal was een verhaal apart, dit waren originele verrijdbare sen-surround luidsprekers van Cerwin-Vega, model 189 E. Die stonden links en rechts naast het podium van de Pleinzaal.
Die sub-laag luidsprekers zijn later naar de bruggen bovenin verhuisd, waar ze een vaste positie hadden.

 

Cinema-Club werd eind 1980 ook voorzien van een handbediende Dolby CP 50 4,1 Dolby Prologic, met alleen met de benodigde cat- kaarten voor Dolby mono weergave, en in 1981 volledig uitgebreid naar Dolby Stereo weergave. 4 sporen magneettoon weergave was niet meer mogelijk, maar in die tijd werden er geen magneet kopieën meer uitgebracht, op een paar uitzonderingen na, zoals "The Sound of Music" die alleen in Rembrandt 3 in Eindhoven zo vertoond werd.

Het sub-kanaal was een oorspronkelijke sen-surround speaker van Cerwin-Vega, mooi liggend verwerkt in het kleine podiumpje onder het scherm. In het jaar 2000 zijn alle speakers achter het projectiescherm  vervangen voor drie S A stage accompany-speakers (S A 26), inclusief de surround groep (DS 24). Deze zijn tot het eind in gebruik geweest. Ongeveer in 2003 waren de geluid installaties met SRD- E X uitgebreid, in alle zalen.

 

Technisch gezien was het Casino altijd het beste vooral in het geluid, maar Euro-cinema had toch een sterkere troef met het zitcomfort en daardoor de voorkeur bij het publiek. De Grote zaal stoelen zaten gaandeweg de looptijd van de film minder fijn vooral voor de wat grotere mensen, en de beenruimte was ook erg krap. En doorgaans werden de films in alle zalen meestal zonder pauze vertoond, wat niet de gelegenheid gaf om de benen even te strekken. Alleen in de zomer en kerst periode zat er een vaste pauze gemonteerd in het filmprogramma, daar buiten was het afhankelijk van het aantal bezoekers. De film-operateur moest dan handmatig een pauze maken, waardoor men altijd wat van de scene moest missen, omdat de film in de projector niet meteen stil stond, en bij opstart de projector ook tijd nodig had om weer op toeren te komen.

De Pleinzaal was met zijn eerste tribune niet favoriet bij de bezoekers, bewoog wanneer iemand op of af liep. Daardoor werd de zaal niet erg geliefd bij het Bossche filmpubliek. Eenmaal toen die vervangen was door zijn opvolger, waren die problemen over en de stoelen zaten prima. Maar de negatieve stoel-ervaring werkte nog jarenlang door bij het grote publiek, dat was wel jammer. De zaal had vanaf het begin een groot doekformaat, en het stereo geluid was erg goed door de plaatsing van de luidsprekers onder het scherm. Cinema-Club heeft altijd goede stoelen gehad met voldoende beenruimte. Bezoekers vonden dit een fijne zaal.

Dolby processors

Grote zaal Pleinzaal Cinema Club
CP 50 → JBH Bosch zaal CP 50 → JBH Jeroen zaal CP 50 → in opslag
CP 65, D A 20 → pleinzaal CP 65, D A 20 → JBH Bosch zaal (alleen CP 65) CP 500
CP 500 (70mm uitvoering) CP 650