1976 Grote Zaal

De grote zaal was een combinatie zaal, ingericht voor theater en bioscoop voorstellingen. In het begin waren er landelijk weinig theater voorstellingen, dus was de zaal voornamelijk als bioscoop zaal in gebruik.

De grote zaal had een 35 - 70mm installatie, de twee Philips DP 70 projectoren waren afkomstig uit het oude Casino. Nu was er een 35 - 70mm Non-rewind installatie (ST 270) aan toegevoegd, op 35mm werd de gehele film, voorprogramma en hoofdfilm door één projector nu geprojecteerd. De DP 70 -X projector werd hier standaard voor gebruikt. Wanneer de hoofdfilm in CinemaScope formaat was, moest er vanaf nu tijdens het draaien de lenzen handmatig door de operateur gewisseld worden na het voorprogramma. Bij een DP 70 was het niet mogelijk om een objectief revolver te installeren, Philips-Kinoton heeft dit nooit gemaakt. Alleen bij 70mm werd het 35mm voorprogramma op de  DP 70 Y- vertoond op spoel, en via de matrix een overname naar de DP 70 X, waarop de 70mm kopie vanaf non-rewind werd vertoond. Voorheen in het oude Casino had men alleen maar "akte overname" tussen beide projectoren. De films werden ook niet meer gelijmd maar nu met een tape plakpers voor 35mm of 70mm aan elkaar geplakt.

zitplaatsen: 790
projectiescherm: CinemaScope; 12,94 bij 5,77 m, Todd AO 70mm; 14 bij 7 m
formaat: Wide-screen 1,75 : 1. CinemaScope 2,35 : 1. Todd AO 2,20 : 1
Standaard vier standen, dicht, wide-screen, cinemascope, en Todd Ao. De zij-kaders waren ook handmatig op elke positie in te stellen.
Was voor 70mm een van de grootste schermen in Nederland

zaal met balkon

(foto|eye collectie)

DP 70 1487 - 1482 Grote zaal
spanning: 220 volt
geluid: 1 optisch kanaal mono 35mm
4 kanaal magnetisch 35mm
6 kanaal magnetisch 70mm
lens: enkele objectief-houder
trommels: 1200 m
projectie: 24 beelden per sec.
lichtbron: 2500 watt xenon Horizontaal
gelijkrichter: X, Irem [380 volt] Y, Schrieber [380 volt]
non-rewind: ST 270

Er heeft ook een tijdje een Hortson 16mm zuil-projector met xenon in het midden gestaan tussen de DP 70 projectoren. Later is het lamphuis DP 70 X vervangen voor een 4000 watt xenon horizontaal van Cinemechanica.

geluidsysteem

modulair Philips OMA 6,
1 spoor 35mm optisch mono.
4 sporen 35mm magneet geluid.
6 sporen 70mm magneet geluid.

Met het 100 volt systeem via 0,75 mm aders werden de Altec Lansing speakers aangestuurd. Het klonk mager, met de komst van Dolby CP 50 is dit systeem vervangen. In de jaren 90 zijn de luidsprekers vervangen door Meyer luidsprekers. De versterkers waren vlakbij de luidsprekers geplaatst achter het filmscherm. De sub-laag luidsprekers waren ondergebracht uiterst links en rechts buiten het projectiescherm in de muur. Deze werden gecombineerd gebruikt voor film of toneel en concert voorstellingen. Die hebben dienst gedaan tot aan de sluiting.

Aanblik luifels buiten,
iedere zaal had zijn eigen buiten in én uitgang

agenda van 1977
70mm Todd AO

na veel schade, is besloten om de luifels te veranderen, en werd de pleinzaal ingang uiteindelijk hoofd in én uitgang

 

cabine Grote zaal, DP 70 X

speciale 70mm speed-unit

Er werden nog regelmatig 70mm films vertoond in het weekprogramma zoals in 1977: 2001; a space Odessy - The Longest day en Cleopatra. In 1979: Ben Hur en  El Cid. en later; Val van het Romeinse Rijk - Brainstorm (in 1984) - Dune (blow-up). en werd gestart met 70mm specials op de zondag avond. In die specials werden voornamelijk blow-ups vertoond, zoals Outland, Blue Thunder, Annie, Playtime, West side story, Vertigo (digitaal dts geluid)april 1997), Around the world in 80 days (zo 4 juni 1997), Thats Entertainment (zo 13 dec 1992), Far and Away (zo 22 jan 1995), Aliens (blowup, zo 4 juni 1995), Little Boedha (zo 3 dec 1995), The Godfather 3 (zo 26 jan 1997), Backdraft (zo 2 mrt 1997), Memphis Belle (29 nov 1998), Indiana Jones en the Last Crusade (zo 6 apr 1997), Orpheus in der Unterwerlt (zo 23 nov 2000), Those magnificent men in their flying machines (zo 1 apr 2001), Spartacus (zo 29 apr 2001), My Fair lady (zo 24 nov 2002) en opnieuw The Longest day, soms met een nostalgisch voorprogramma vooraf. Dit waren 70mm kopiëen, zonder ondertiteling. Een hoogtepunt mag wel genoemd worden met de 70mm vertoning van "Porgy and Bess" (26 sep 1999). Deze film werd zeldzaam vertoond wereldwijd. De grote zaal was totaal uitverkocht. Er is ook nog een 70mm weekend geweest, met diverse titels geleend uit Europese filmmuseums. "Lawrence of Arabia" werd vertoond in 70mm met in de pauze een diner op alle foyers.

Ook met 35mm waren er speciale projecten zoals film in concert, dan was Brabants Orkest in de orkestbak een zwijgende film aan het begeleiden. De rechter DP 70 ("Y") was dan voorzien van een frequentie geregelde motor, omdat de loopsnelheid van de film voortdurend aangepast moest worden.

Napoleon was in dit geval een projectie combinatie van 35mm en op het eind 70mm, hier kon probleemloos overgenomen worden. Het was ook het enige theater in Nederland die een bioscoopzaal had met de combinatie orkestbak en 35mm - 70mm projectoren!

Matrix

Elke zaal was uitgerust met een matrix, standaard met een 20 | 20 matrix. De Grote zaal had een 20 | 40 matrix. Hiermee werd de voorstelling automatisch geregeld. Zo kon één operateur alle zalen draaien. De projectoren hadden maar één sensor die de contact strippen uitlas op het midden van het beeld, lenswissels moesten via de matrix apart geprogrammeerd worden.

In elke zaal werd met een 3 plaat non-rewind (ST 200) gedraaid, de Grote zaal had een 35 - 70mm versie (ST 270)

Grote zaal, links de filmcabine met de DP 70 projectoren

maart 1978

35mm filmbaan

 

70mm filmbaan

Harry Westervoort en bezoeker Jan-Hein Bal
(Eye Amsterdam) met DP70-X, in 2010.
(collectie www.70mm.nl)

dia projectie

Bij binnenkomst van de zalen werd er doorlopend de dia reclames  vertoond, dit gebeurde met de Leitz Pradovit Color magazijn projector. Later zijn deze vervangen door een Kodak carrousel dia projector. In de Grote zaal werd dit later teruggebracht naar 1 dia vertoning, omdat hier ter sfeerverhoging het rode voorgordijn gebruikt werd zoals vroeger gebruikelijk was.

Filmtransport van Gend en Loos

De film en het reclame materiaal werd vroeger door van Gend & Loos verzorgd. Dit was een speciaal nachttransport in de nacht van woensdag naar donderdag. De films werden in speciale containerdozen vervoerd. De reclame in kunststof mappen.

In het begin moest je zelf de gegevens op de vrachtnota invullen en verzendsticker, later kreeg je via een systeem van de Nederlandse Bioscoop Bond een verzendopdracht met een vracht-nota, waarop de gegevens stonden wat het betrof en waar het naar toe moest.

 

Daar zat ook een sticker bij, die op het te verzenden pakket moest.

De operateur moest zijn vracht zelf naar van Gend & Loos brengen voor 01:30 uur. Deze werd dan in de nacht naar het depot van bestemming gebracht, waar vervolgens de betreffende operateur daar zijn vracht in de ochtend weer ophaalde aan de hand van de lijst die hij had gekregen van de Nederlandse Bioscoop Bond.


Maak jouw eigen website met JouwWeb