1980
Eerste Dolby Stereo zaal
dolby pro-logic 4:1.
Uit het optische geluidspoor links en rechts werd ook een center en surround kanaal gehaald
De drie Philips hoornspeakers met grote klank-basplaten voor de lage tonen speakers (die goed klonken) werden vervangen door drie speakers-sets van Altec-Lansing. Deze waren vrij stug in het laag geluid en is onder deze set altijd mager geweest. Doordat in het midden de tussenruimte van het gebogen projectie scherm en achter liggende muur te krap was, stond het middenkanaal meer naar links opgesteld. Niet in het midden dus. De surround groep bestond uit losse Philips speakerkasten, geplaatst boven op de koof. Het geluid klonk in Dolby A weergave wel erg mooi. Op dat moment waren Euro 2, Casino cinema Grote zaal en Pleinzaal de Dolby Stereo zalen. Cinema Club van Casino had op dat moment alleen weergave in Dolby mono. De rest van de zalen in Den Bosch hadden nog normaal mono geluid weergave.
Eerste DOLBY STEREO film in zaal 2
(dolby A)
19 inch rack met de DOLBY CP 50
en vier Philips versterkers.
Het OMA4 rack was ook nog steeds in bedrijf, 4 kanalen magneet 35 - 70 mm was nog steeds mogelijk. Of als mono back-up optisch geluid.
En al meteen met een automaat kaart voor mono en dolby stereo met surround omschakeling. De keuze van het juiste geluid formaat werd automatisch geregeld door middel van de matrix.
(De zalen in het casino moesten toen nog met handbediening worden omgeschakeld)
Het non-sync geluid werd geregeld door een externe fader van Philips. De versterkers in het rack waren van het merk Philips (Akai).
Technisch gezien was het Casino altijd het beste in het geluid, maar Euro Cinema had toch een veel sterkere troef met zitcomfort en had daardoor de voorkeur bij het publiek.
opkomst videotheek
In 1982 was de opkomst van de VHS videoband, verhuur van speelfilms in de videotheek dat flink ten koste ging van bioscoopbezoek. Voorheen was de bioscoop elk weekend uitverkocht, nu waren op zaterdag avond de zalen nog maar voor een derde bezet. Het was vanaf dat moment ook afgelopen, met terugkeer van oude succes films zoals b.v. "Guns of Navarone", 007 bond films die toen nog opnieuw in het weekprogramma werden vertoond. Sommige films zoals "The Sound of Music" waren daar een uitzondering op, die kreeg toch nog een release op 1 juli 1982 met gloednieuwe kopieën. Deze is zelfs nog in Eindhoven Rembrandt 3 als stereofonisch 4 kanaal magneet geluid vertoond, terwijl de rest van Nederland mono geluidweergave kopieën had. Pas in 1985 begon het bezoek weer aan te trekken met "Desperately Seeking Susan" die voor het eerst in zaal 1 weer was uitverkocht, dankzij Madonna. De Dolby ombouw voor de zalen 1-3 en 4 ging voorlopig nog niet door. Dat dit een groot negatief effect op succesfilms zoals "Dirty Dancing" kon hebben, bleek uit dat het bezoek instortte nadat de film overging van zaal 2 (dolby stereo) naar zaal 1 (mono geluid). Maar de film had door een inschattingsfout van filmverhuurder "Concorde Film" erg veel opgebracht, de film maakte deel uit van een package deal met vanaf de eerste week een huurpercentage waar normaal een film in looptijd op eindigde.
De toenmalige directeur Jan van Dommelen had met Dolby pro-logic geluid niet zo veel op, alleen center en surround kanaal was voor hem voldoende geweest. Vooral als een zaal lang was (pijpenla), dan hoorde je het stereo effect vrijwel niet. Dat werd later met SRD en digitale projectie (niet gecomprimeerd) een stuk beter in alle type zalen. 16 : 9 schermen vond hij ook niet verkeerd, immers waren de mensen het op hun tv thuis ook gewend boven en onder zwarte balken te zien bij CinemaScope films.
Een beetje de omgekeerde wereld...
actie dag
Er was een periode geweest in mei 1984, dat alleen op maandag de toegangsprijs erg laag was. Voor zes gulden had men toegang tot elke film. De toeloop op de eerste maandag was zo groot, dat er een buitendeur compleet uit de scharnieren werd gedrukt. Dat "Ciske de Rat" toen in het weekprogramma werd vertoond, is vast de aanleiding geweest...
succes films
1985
Moviecycles op dinsdag is er ook nog geweest, films zoals The Dark Chrystal, Fiddler on the Roof en Glenn Miller Story
werden in deze special terug gehaald.
bron: Barend van de Ven
Jogchem's Theaters en de aangesloten bookings theaters zoals Casino Cinema, was bij de filmverhuurders een scherpe en geduchte onderhandelaar. Jan van Dommelen kreeg vaak de beste deals voor elkaar met lage percentages van filmhuur.
Na zijn vertrek bij Jogchem's is dat niet meer voorgekomen.