zaal 3
euro cinema banner
eind banner

maandelijks overzicht wat er in 1978 vertoond werd...


de originele zaal

zitplaatsen: 222 zitplaatsen (Module). klapstoel, bekleding bruin leder
projectiescherm: 7,17 bij 3,05 m
formaten: Wide-screen 1,85 : 1, CinemaScope 2,35 : 1
achter het scherm één Altec Lansing luidspreker
gratis naar de film

1983

Onder de koofverlichting is de poster-wand zichtbaar 

Het bijzondere van deze zaal was bij binnenkomst rechts de film poster-wand, van recente en oudere succesfilms, helaas is die verloren gegaan bij de eerste renovatie van deze zaal. Een egale grijze wand was er voor terug gekomen.

cabine zaal 3, rechts is cabine zaal 4 te zien

Philips FP20 35mm projector [3367]
netspanning: 220 volt
geluid: optisch mono
magneettoon 2 kanaal (midden, effect)
lens: objectief revolver
spoel: 1800 m
projectie: 24 beelden per sec.
non-rewind: Kinoton ST 200
lichtbron: 1600 watt xenonlamp Horizontaal
gelijkrichter: Irem [380 volt]
interlock zalen tussen 2-3 en 4
matrix: 20 | 20

De zaalverlichting bestond uit twee groepen, de globe ringspiegellampen links en rechts, en de koof-verlichting waardoor de poster-wand werd aangelicht. De globe ringspiegel lampen van 60 watt per lamp waren zoveel in aantal dat daar twee dimmers voor nodig waren,  de koof-verlichting met gloeilampen van 150 watt, kon het met één dimmer af. In die tijd was minimum verlichting verplicht tijdens de film vanwege een brandweer verordening. Dat zag je in deze zaal goed. Zo ook in het Luxor en voorheen de grote zaal van het oude Casino

1e type speed unit

35mm magneet toon-kop 4 kanalen

Philips OMA rack

1978

INTERLOCK

zaal 2 en 3

De mogelijkheid van drie zalen interlock was in dat tijdvak bijzonder, meestal vond dit plaats tussen enkel twee zalen. Den Bosch zou de eerste worden waar het mogelijk werd om drie zalen te interlocken met één 35mm kopie. Jan en Wil van Dommelen hadden vooraf veel tegenstand vanuit de Nederlandse Bioscoopbond, die probeerde het tegen te houden met een regeltje dat er hooguit maar twee zalen mochten interlocken. Door de vastberadenheid van Jan van Dommelen lukte het hem toch om drie zalen te kunnen interlocken.

Tussen zaal 2-3 en 4 was het dus mogelijk met één 35mm kopie interlock te vertonen. Het tijd verschil was vijftig sec. tussen zaal 2 en 3, dertig sec. tussen zaal 3 en 4. Tevoren was in de betreffende projector een 380 volt motor via een getande riem aan het maltezerkruis gekoppeld. Afhankelijk van het verwachte bezoek was dus de combinatie mogelijk van zaal 2-3 en 4 of zaal 2 en 3 of zaal 3 en 4.

Vanuit cabine 3 werd altijd handmatig de opstart geregeld, die de 380 volt motoren aanstuurde. De betreffende originele 220 volt motor liep dan niet werkend mee.

Hier onder is het interlock systeem te zien tussen zaal 3 en 4.

35mm kopie van cabine zaal 3 naar zaal 4, in de zaal waren de vele globelampen al vervangen naar simpele melkwitte lamp armaturen. Deze trof je vroeger ook aan op het plafond van een toilet of een overloop. Onder Joop Punt werd deze versobering na 2002 doorgevoerd, om op de elektriciteit rekening te besparen. 

 

van cabine zaal 3 naar zaal 4

vanuit zaal 3 naar cabine zaal 4

1e 35mm kopie interlock zaal 2 - 3 - 4

23-6-1977

De eerste film die in drie zalen tegelijk werd vertoond was "A bridge too far", die was destijds zo duur om te maken, dat de toegangsprijs op 15,- gulden was gesteld, i.p.v. 7,50 gulden.
906 bezoekers was nu de capaciteit over zaal 2-3 en 4.

Op deze wijze kon men bij een goedlopende film de zaalcapaciteit per voorstelling flink opvoeren

capaciteit 728 zitplaatsen

19-6-1979

capaciteit 906 zitplaatsen

22-12-1977

capaciteit 400 zitplaatsen

14-7-1977


één nachtelijk filmmarathon was zo succesvol dat die van 00:00 tot 12:00 uur over drie zalen interlock heeft gedraaid...



Maak jouw eigen website met JouwWeb